Home » D:News » “Boala regilor” îşi dezvăluie secretele

“Boala regilor” îşi dezvăluie secretele

Autor: Mihaela Stanescu 12.26.2012
“Boala regilor” îşi dezvăluie secretele
Oamenii de ştiinţă au reuşit să afle de ce unele persoane sunt mai susceptibile decât altele de a se îmbolnăvi de gută, denumită în trecut “boala regilor” sau “boala bogătaşilor”. Nu numai alimentaţia este de vină, ci şi înzestrarea genetică, iar fenomenul este complex: 18 variante genetice sunt implicate în acumularea excesiva de acid uric în sânge, principala cauză a maladiei.

De-a lungul timpului, s-a observat că guta apărea la persoane care consumau cantităţi mari de carne şi băuturi alcoolice şi care aveau un indice de masă corporală ridicat (erau supraponderali sau obezi, cu alte cuvinte). Era deci vorba despre persoane care mâncau foarte abundent şi consistent – un lux pe care în trecut nu şi-l permiteau decât cei cu o situaţie materială foarte bună; de aici numele de “boala regilor” sau “boala bogătaşilor”.

Este o formă de artrită inflamatorie, determinată de depunerea cristalelor de acid uric în articulaţii, ceea ce determină umflarea acestora şi dureri atroce.La ora actuală, guta afectează cca. 2% din populaţia lumii şi devine tot mai răspândită în ţările dezvoltate, fiind corelată şi cu prevalenţa tot mai mare a obezităţii, precum şi cu îmbătrânirea populaţiei.

Totuşi, nu toate persoanele vârstnice şi obeze se îmbolnăvesc de gută, ceea ce sugerează că există anumiţi factori genetici care predispun la apariţia acestei maladii. Însă aspectele genetice ale predispoziţiei la gută erau prea puţin cunoscute până acum.

O echipă internaţională de cercetători a analizat datele genetice din mai mult de 70 de studii realizate în Europa, SUA, Japonia şi Australia, date ce provin de la peste 140.000 de persoane. Este cel mai amplu studiu realizat până în prezent pe această temă; rezultatele au fost publicate în jurnalul Nature Genetics.

Cercetătorii au descoperit nu mai puţin de 18 variante ale unor gene, ce măresc riscul apariţiei gutei.

Înţelegerea acestor factori de ordin genetic poate duce la îmbunătăţirea tratamentului şi prevenirii bolii şi poate ajuta specialiştii să creeze medicamente destinate scăderii nivelului de acid uric sanguin.

Ce se întâmplă cu plantele atunci când cresc în apropiere de rămășițe umane