Home » D:News » O analiză genetică schimbă istoria Australiei, dezvăluind un val migrator neştiut până acum

Marius Comper 01.15.2013
O cercetare genetică a dezvăluit că acum 4.000 de ani continentul australian a fost martorul unui val de migraţie din India.

Până acum, cercetătorii credeau că Australia a fost izolată după ce primii oameni au ajuns pe acest continent acum 40.000 de ani, următorul val de migraţie fiind cel al europenilor, în secolul al XIX-lea. Noul studiu efectuat cu ajutorul ADN-ului colectat de la australienii aborigeni a dezvăluit că acum 4.000 de ani a avut loc un val de migraţie din India. De asemenea, cercetătorii cred că imigranţii din India au adus cu ei pe continentul australian câinele dingo.

În studiul publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, cercetătorii afirmă că dovezile fosile sugerează că aceşti câini sălbatici au ajuns în Australia în acelaşi timp cu imigranţii indieni. De asemenea, cercetătorii cred că indienii au adus cu ei instrumente din piatră cunoscute sub numele de microlit.

„Pentru un timp îndelungat, s-a presupus că ulterior colonizării iniţiale, continentul australian a fost izolat, deoarece nu existau dovezi care să ateste contactul cu lumea exterioară”, a explicat profesorul Mark Stoneking de la Institutul Max Planck pentru Antropologie Evoluţionară din Leipzig, Germania.

„Oamenii de pe continentul australian făceau parte din primul val al expansiunii umane, astfel că era un mister faptul că oamenii care au ajuns pe acest continent atât de devreme au fost atât de izolaţi”, a mai spus profesorul.

Pentru a studia originile timpurii ale populaţiei australiene, echipa de cercetători a comparat materialul genetic colectat de la aborigenii australieni cu ADN-ul colectat de la persoane din Noua Guinee, Asia de Sud-Est şi India.

Studiind anumite locaţii din secvenţele ADN, cunoscute sub numele de markeri genetici, cercetătorii au putut să urmărească genele pentru a identifica populaţiile înrudite.

Aceştia au descoperit o asociaţie genetică străveche între populaţiile din Noua Guinee şi Australia, datând de acum 35.000-45.000 de ani. În acea perioadă, Australia şi Noua Guinee formau o singură structură terestră, denumită Sahul, perioada indicată de analiza genetică fiind cea în care primii oameni au ajuns pe acest tărâm.

Oamenii de ştiinţă au identificat o relaţie genetică şi între populaţia australiană şi cea indiană. „Uitându-ne la markerii genetici din întregul genom putem vedea destul de clar că a existat un contact între India şi Australia acum 4.000-5.000 de ani”, a explicat profesorul Stoneking.

Profesorul a mai spus că datele genetice nu oferă indicii referitoare la ruta pe care indienii au folosit-o pentru a ajunge pe continentul australian, dar acestea constituie dovezi care atestă că Australia nu era atât de izolată pe cât se credea până acum. „Rezultatele noastre arată clar că, într-adevăr, există o contribuţie genetică pe care oamenii din India au adus-o în Australia”, a explicat cercetătorul.

Specialiştii au analizat totodată şi fosilele şi alte descoperiri arheologice ce datează din acea perioadă, afirmând că schimbările tehnologice şi noile animale din acea perioadă ar putea fi atribuite noilor imigranţi.

„Nu avem dovezi directe ale acestei conexiuni, însă dovezile circumstanţiale sugerează că uneltele microlit, câinii dingo şi călătoriile oamenilor din acea perioadă prezintă o legătură”, a concluzionat profesorul Stoneking.

Surse: BBC News, PNAS