Home » D:News » Reuşită fără precedent: un cercetător le-a dat şobolanilor „al şaselea simţ” – capacitatea de a atinge lumina infraroşie!

Marius Comper 02.18.2013
Un implant cerebral a reuşit să ofere şobolanilor un „al şaselea simţ” ce le permite să „atingă” lumina infraroşie invizibilă, aceasta fiind cea mai recentă demonstraţie a capabilităţilor neurotehnologiei.

Cercetarea ar putea duce la dispozitive protetice controlate cu creierul, de exemplu membre artificiale ce le permit utilizatorilor să recapete simţul atingerii, a explicat Miguel Nicolelis, profesor de neurobiologie la Universitatea Duke din Carolina de Nord.

Profesorul Nicolelis, unul din cei mai importanţi cercetători din domeniul interfeţelor creier-computer, a descris cele mai recente experimente realizate în cadrul întâlnirii anuale a American Association for the Advancement of Science ce are loc în aceste zile în Boston.

Şobolanii adulţi din laboratorul său au fost dotaţi cu un detector infraroşu conectat la electrozi microscopici ce fuseseră implantaţi în acea parte a creierului ce procesează informaţia tactilă.

Atunci când aceste dispozitive au fost introduse pentru prima dată în animale, ele îşi atingeau mustăţile, pe care le folosesc pentru a simţi mediul din jurul lor, ceea ce sugerează că semnalele din creier erau interpretate ca atingeri.

De-a lungul unei luni animalele au învăţat să asocieze semnalele cu lumina infraroşie. Şobolanii foloseau semnalul pentru hrană, mişcându-şi capul înainte şi înapoi pentru a se ghida spre sursă, unde erau recompensaţi cu o băutură.

Studiul a demonstrat că o nouă senzaţie senzorială poate fi procesată de o regiune a creierului ce a evoluat să perceapă un simţ diferit, fără a-i elimina funcţiona principală, a explicat profesorul Nicolelis. Implanturile nu afectau funcţionarea simţului atingerii şobolanilor. Acest lucru sugerează, de exemplu, că o persoană care are cortexul vizual afectat ar putea să-şi recapete vederea prin transmiterea unor semnale recepţionate de un ochi electronic către o altă regiune a creierului.

Într-un alt experiment, echipa de cercetători de la Universitatea Duke a reuşit să înregistreze semnale cerebrale de la un număr record de 2.000 de neuroni de la o maimuţă. Ţinta cercetătorilor este înregistrarea semnalelor generate de 10.000 de neuroni, ceea ce ar permite pacienţilor paralizaţi să aibă un nivel ridicat de control asupra neuroprotezelor lor.

Profesorul Nicolelis a amăgit publicul prezent la întrunirea din Boston, menţionând că a conceput prima „interfaţă creier-creier”, ce transmite semnale cerebrale direct de la un animal la altul. În ciuda întrebărilor din partea presei, profesorul a refuzat să ofere mai multe detalii, studiul său urmând să fie publicat în curând în jurnalul Nature. Singura declaraţie oferită de profesor a fost următoarea: „este o interfaţă despre care nimeni nu a visat că ar putea fi realizată”.

Surse: Financial Times, Nicolelis Lab