Home » D:News » Un crater uriaş creat de un asteroid a fost descoperit în Australia

Un crater uriaş creat de un asteroid a fost descoperit în Australia

Publicat: 20.02.2013
Un crater uriaş creat de un asteroid a fost descoperit în Australia
Oamenii de ştiinţă au descoperit în deşertul australian o zonă de impact ce se întinde pe o distanţă de 200 de kilometri. Experţii cred că acest crater a fost creat de un asteroid masiv ce s-a ciocnit de Terra acum mai bine de 300 de milioane de ani.

Andrew Glikson, un cercetător de la Australian National University, afirmă că asteroidul măsura între 10 şi 20 de kilometri în diametru, fiind un gigant în comparaţie cu meteoritul ce a explodat deasupra Rusiei acum o săptămână.

Dacă meteoritul din Rusia a spart ferestrele din Chelyabinsk şi a rănit peste 1.000 de persoane, consecinţele impactului australian s-au resimţit la nivel global.

„Este vorba despre o descoperire nouă. Ce este cu adevărat uluitor este suprafaţa pe care se întinde craterul de impact. Diametrul măsoară cel puţin 200 de kilometri, astfel că este al treilea crater ca dimensiuni descoperit până acum pe Terra”, a detaliat Glikson.

Bazinul studiat de cercetător conţine dovezi ce atestă că o suprafaţă de 30.000 de kilometri pătraţi a fost modificată de un şoc. Glikson a început să studieze această zonă după ce un alt cercetător i-a arătat câteva roci ce prezentau anomalii structurale.

„În urma acestui eveniment am petrecut multe luni în laborator efectuând o serie de teste sub microscop pentru a măsura orientarea cristalelor. În acest mod am ajuns la concluzia că rocile au suferit un şoc sau un impact de origine extraterestră”, a explicat omul de ştiinţă.

„Este vorba despre un asteroid ce măsura cel puţin 10 kilometri în diametru, astfel că impactul său a fost unul global, nu doar regional”, a mai spus Glikson.

Dincolo de craterul pe care l-a creat, ce este acum îngropat sub un strat de 3 kilometri de sedimente, asteroidul a generat o cantitate imensă de praf şi de vapori care au acoperit Terra.

„Credem că acest asteroid a făcut parte dintr-o serie de roci spaţiale. Credem că evenimentul a avut loc acum aproximativ 360 de milioane de ani, perioadă în care au fost înregistrate mai multe ciocniri de mari dimensiuni. Acest cluster de asteroizi a provocat o extincţie în masă”, a explicat Glikson.

Deşi săptămâna trecută un meteorit a căzut în Rusia, iar un asteroid a trecut la o mică distanţă de Pământ, cercetătorul de la Planetary Science Institute and School of Archaeology and Anthropology a ţinut să sublinieze că ciocnirile colosale, precum cea identificată în Australia, sunt extrem de rare.

„Acest tip de asteroizi lovesc Terra la câteva zeci de milioane de ani”, spune Glikson, spre deosebire de meteoriţii care «vizitează» Terra o dată pe secol.

„Aşadar, nu cred că trebuie să ne îngrijorăm de un astfel de impact. Mult mai îngrijorătoare sunt posibilitatea unui accident nuclear şi schimbările climatice”, a concluzionat cercetătorul.

Noi studii arată direcții promițătoare în lupta împotriva îmbătrânirii
Monede romane vechi, considerate false și descoperite acum 300 de ani în Transilvania, au fost autentificate
Cercetătorii au simulat o gaură de vierme fără să creeze o ruptură în structura spațiu-timp
Un studiu contrazice o idee răspândită despre obiceiurile de împerechere ale oamenilor
Barajele ar putea fi o alternativă în hrănirea sustenabilă a lumii
Legăturile dintre două mari puteri antice, dezvăluite de rămășițele unei maimuțe
Top 10 cele mai bune filme de Crăciun
Cum ne afectează tenul alimentele de Crăciun și ce recomandă dermatologii?
Oamenii pretențioși își aleg mâncarea în funcție de culoarea farfuriei, arată un studiu
Infecțiile bacteriene, a doua cauză de deces la nivel mondial
1 decembrie 1918, Ferdinand I și Regina Maria revin în București. „Ne întorsesem ca Rege și Regină a tuturor românilor”
Marte ar fi avut atât de multă apă încât planeta ar fi fost acoperită de un ocean global
Cele mai geroase ierni din România. Unde a fost Polul frigului în 1942?
Pisaniile lui Ștefan cel Mare, găsite în Herson. „Sunt neatinse, în siguranță”
De ce a folosit Bob Dylan o mașină pentru a-și duplica semnătura? Cântărețul și-a cerut public scuze
Cum va fi vremea în decembrie? Meteorologii anunță temperaturi ridicate
Care au fost joburile cele mai căutate de români în 2022?