Home » D:News » A fost Marte o “victimă” a inundaţiilor şi a schimbărilor climatice?

A fost Marte o “victimă” a inundaţiilor şi a schimbărilor climatice?

Publicat: 09.03.2013
Oamenii de ştiinţă au descoperit cu surprindere, pe Planeta Roşie, dovezi ale unor inundaţii masive, care ar fi putut determina schimbări climatice de amploare.

Astronomii considerau că Marte a fost rece şi deşertică în ultimele 2,5 miliarde de ani, dar cartografierea structurii planetei la o anumită adâncime sub suprafaţă a scos la iveală existenţa unor canale, indicând că, în realitate, în acest timp ar fi avut loc inundaţii masive.

Cercetătorii doresc acum să afle dacă aceste inundaţii  ar fi putut antrena schimbări climatice majore.

Canelele au fost descoperite în Elysium Planitia, o zonă de câmpii care se întinde de-a lungul Ecuatorului planetei, care reprezintă regiunea cu cea mai recentă activitate vulcanică.

Folosind date de la radarul pentru explorări de mică adâncime, existent la bordul sondei Mars Reconnaissance Orbiter a NASA, specialiştii au construit hărţi tridimensionale cu ajutorul cărora studiază originea şi dimensiunile canalelor, pentru a înţelege ce activitate hidrologică a avut loc recent pe Marte şi să afle dacă aceste inundaţii au avut ca efect schimbări climatice de amploare.

Realizarea acestor hărţi reprezintă un important pas înainte în înţelegerea modului în care apa a modelat planeta Marte. Cercetătorii au ajuns la concluzia că amploarea eroziunii fusese anterior subestimată, iar adâncimea canalelor ar fi de cel puţin două ori mai mare decât se credea. Datele sugerează că apele care au inundat vaste regiuni de pe Marte proveneau dintr-o pânză freatică de mare adâncime şi ar fi putut ajunge la suprafaţă datorită activităţii tectonice sau vulcanice.

Studiul a fost realizat de cercetători de la Goddard Space Flight Centre, Jet Propulsion Laboratory, Planetary Science Directorate şi Smithsonian Institution, iar rezultatele au fost publicate în jurnalul Science.

Sursa: Mail Online / Foto: JPL/NASA