Home » D:News » Creierul ne recompensează cu senzaţii plăcute atunci când simte gustul de bere

Creierul ne recompensează cu senzaţii plăcute atunci când simte gustul de bere

Autor: Marius Comper 04.16.2013
Creierul ne recompensează cu senzaţii plăcute atunci când simte gustul de bere
Gustul berii, chiar şi fără niciun efect provocat de alcool, duce la stimularea unei substanţe chimice din creier asociate recompensei, arată o nouă cercetare ce studiază modul în care oamenii devin dependenţi de alcool.

Neurologii de la Universitatea Indiana au solicitat celor 49 de bărbaţi care au acceptat să participe la acest studiu să bea fie berea lor preferată, fie Gatorade (o băutură pentru sportivi non-alcoolică) în timp ce creierul le era scanat cu un aparat PET (positron emission tomography).

Cercetătorii doreau să studieze dopamina, o substanţă chimică dintr-o regiune a creierului cunoscută sub numele de „ventral striatum” care ne dă senzaţia de recompensă.

Voluntarii primeau bere în doze foarte mici – doar 15 mililitri, aproximativ cantitatea ce încape într-o lingură, la fiecare 15 minute – astfel încât creierul să poată fi scanat fără a se resimţi influenţa alcoolului.

Cercetătorii au descoperit că simpla gustare a berii ducea la stimularea receptorilor de dopamină, iar efectul era mult mai mare decât atunci când voluntarii beau Gatorade, deşi mulţi dintre participanţii la studiu au afirmat că preferă gustul băuturii dulci.

De asemenea, oamenii de ştiinţă au descoperit că efectul observat în cazul dopaminei era mult mai mare în cazul voluntarilor ce aveau în familie cazuri de alcoolism.

„Credem că este primul experiment efectuat pe oameni care arată că simplul gust al unei băuturi alcoolice, fără efectul intoxicant al alcoolului, poate provoca această reacţie a dopaminei în «centrul de recompensă» al creierului”, a comentat David Kareken, profesorul de neurologie care a coordonat aceste experimente.

Dopamina este asociată de multă vreme cu senzaţia de „poftă”, mai multe relatări sugerând că aceasta poate fi stimulată de sunetul, imaginea sau chiar mirosul unui bar.

Din acest motiv, cercetătorii încearcă să identifice tehnici care să permită minimizarea sau evitarea acestor stimuli. În schimb, specialiştii în farmacologie încearcă să identifice tratamente care să blocheze reacţia celulelor la dopamină.

Studiul publicat în jurnalul Neuropsychopharmacology a fost întâmpinat cu reacţii diferite. Unii specialişti consideră că este vorba despre o cercetare inovatoare, pe când alţii susţin că este un studiu prea mic, fiind totodată surprinşi de faptul că o istorie a alcoolismului în familie prezenta o legătură o reacţie mai mare a dopaminei.

„Ştim că expunerea la astfel de recompense condiţionate este uneori un stimul care îi face pe cei care au renunţat la o dependenţă să cedeze şi să cadă iar pradă viciului”, a comentat Dai Stephens. profesor de psihologie experimentală la Universitatea Sussex. „Înţelegerea mecanismelor care stau la baza diferenţelor observate între indivizii predispuşi la alcoolism şi cei ce nu sunt predispuşi ar putea permite identificarea unor metode de reducere a riscurilor”, a concluzionat Stephens.