Home » D:News » De ce poate duce o dietă bogată în sare la creşterea riscului de a face cancer? Cercetătorii au descoperit răspunsul

Publicat: 19.04.2013
Mai multe studii epidemiologice au arătat că o dietă cu un conţinut bogat de sare este asociată unui risc sporit de a suferi de cancer gastric. Acum, Timothy L. Cover şi alţi cercetători de la Universitatea Vanderbilt au demonstrat că o dietă bogată în sare, combinată cu o infecţie cu bacteria Helicobacter pylori (care provoacă apariţia ulcerului), creşte în mod considerabil riscul de a suferi de cancer.

Cercetarea a fost publicată în jurnalul ştiinţific Infection and Immunity.

În acest studiu, cercetătorii au infectat mai mulţi gerbili de Mongolia (Meriones unguiculatus) cu bacteria Helicobacter pylori. Un grup de rozătoare a avut parte de o dietă obişnuită, iar celălalt grup a avut parte de o dietă bogată în sare. La finalul experimentului, cercetătorii au analizat ţesutul din stomacul rozătoarelor. Cercetătorii au descoperit că toate exemplarele din grupul cu dieta bogată în sare dezvoltaseră cancer la stomac, pe când doar 58% dintre rozătoarele din grupul cu o dietă normală dezvoltaseră această afecţiune.

Cercetătorii au descoperit că apariţia cancerului gastric necesită prezenţa unei oncoproteine bacteriene cunoscute sub numele de CagA, ce este produsă de H. pylori. Oamenii de ştiinţă au descoperit că animalele care erau hrănite cu o dietă bogată în sare şi care erau infectate cu o bacterie H. pylori mutant, care nu putea produce CagA, nu dezvoltau cancer la stomac. Cover şi ceilalţi cercetători au arătat într-o cercetare mai veche că atunci când bacteria H. pylori se găseşte într-un mediu bogat în sare, producţia de CagA este stimulată. „Din acest motiv am efectuat acest studiu”, a explicat Cover.

Oamenii de ştiinţă subliniază că niciun studiu nu a analizat până acum relaţia dintre o dietă bogată în sare şi infecţia cu H. pylori care produce CagA, însă afirmă că „în mai multe zone din lume în care se înregistrează multe cazuri de cancer gastric se observă numeroase tulpine cagA+ şi totodată o proporţie mare a populaţiei consumă o dietă bogată în sare”.

De asemenea, cercetătorii au detectat un nivel mult mai mare al inflamaţiei în cazul rozătoarelor care consumau o dietă bogată în sare decât în cazul celor ce aveau o dietă obişnuită, o descoperire relevantă pentru multe tipuri de cancer. De asemenea, cercetătorii au descoperit un nivel ridicat al transcripiţiei de citokine inflamatorii, precum interleukin 1-beta, în cazul unei diete bogate în zahăr, sugerând că „aceşti factori ar putea contribui la o creştere a nivelului inflamaţiei şi la un risc sporit asociat dietei bogate în sare”, a comentat Cover.

Cel puţin 50% din oameni sunt infectaţi cu H. pylori, iar în 90% din cazuri infecţia nu duce la apariţia vreunui simptom.

Sursa: American Society for Microbiology