Home » D:News » Cercetătorii au descoperit un nou tip de stele, reuşită ce duce la apariţia unei noi ramuri a ştiinţei (VIDEO)

Publicat: 13.06.2013
Un nou tip de stele din clasa "variabile" sau "pulsante", care au o luminozitate schimbătoare, a fost descoperit de astronomii elveţieni.

Descoperirea, publicată miercuri în revista Astronomy and Astrophysics, a fost realizată pe baza unor măsurători regulate efectuate pe un număr de peste 3.000 de stele situate în roiul stelar NGC 3766, pe o durată de şapte ani. Descoperirea a fost realizată de o echipă de astronomi din Geneva, cu telescopul elveţian Euler de la Observatorul La Silla (Chile), care aparţine Observatorului European Austral (ESO).

Tlescopul elveţian Leonhard Euler de la Observatorul La Silla (Chile)    Tlescopul elveţian Leonhard Euler de la Observatorul La Silla (Chile)

În acel roi stelar, astronomul Nami Mowlavi şi colegii săi au descoperit, în premieră, un grup de 36 de stele care prezintă „infime variaţii în luminozitatea lor, de ordinul a 0,1% din strălucirea normală a acestor stele”, se afirmă într-un comunicat emis de ESO. Periodicitatea acestor variaţii este cuprinsă în intervalul 2-20 de ore.

Aceste stele, care fac parte dintr-un nou tip, rămas deocamdată fără o denumire, „sunt puţin mai calde şi mai strălucitoare decât Soarele”, precizează ESO.

Existenţa acestei noi clase de stele variabile reprezintă o provocare pentru astrofizicieni„, a declarat Sophie Saesen, membră a echipei de cercetători elveţieni. „Modelele teoretice actuale prevăd că lumina lor nu ar trebui să varieze periodic, iar noi facem eforturi pentru a înţelege mai bine comportamentul acestui nou tip de stele”.

Originea variaţiei lor rămâne deocamdată necunoscută, însă astronomii au remarcat faptul că unele dintre acele stele par să aibă o rotaţie rapidă. Ele se învârt cu viteze care ajung până la jumătate din „viteza lor critică”, un prag dincolo de care stelele devin „instabile” şi îşi ejectează materia în spaţiu.

„În aceste condiţii, rotaţia rapidă va avea un impact important asupra proprietăţilor lor interne, dar nu putem încă să alcătuim un model al variaţiilor lor de luminozitate”, a explicat Nami Mowlavi.

Studiul variaţiilor de luminozitate ale stelelor variabile sau pulsante a dat naştere unei noi ramuri a astrofizicii, denumită „asteroseismologie”.

Surse: Mediafax, ESO

Scene hilare în campania Armatei Române din Bulgaria, din 1913: „ Dacă n-aș fi văzut, n-aș fi crezut”
Telescopul Webb investighează răsăriturile și apusurile eterne de pe o lume îndepărtată
Ce fac oncologii pentru a preveni riscul de cancer?
„Noul El Niño”, descoperit la sud de ecuator
Ce mașini folosea Ceaușescu pentru a se deplasa la vânătoare? De la jeepurile americane la GAZ-urile sovietice, ajungând la mașinile ARO
Furia femeilor – de ce înăbușirea acestei reacții le afectează sănătatea?
Clubul celor care se trezesc la 5 dimineața. Aduce asta succes și fericire?
De ce femeile încearcă orice metodă de a obține medicație cu testosteron?
Test de cultură generală. Care mare personalitate istorică a avut o dublură?
Oamenii de știință au descoperit posibile semne de viață în norii lui Venus
Câți bani ar putea primi de la Guvern elevii cu media 10 la Evaluarea Națională și Bacalaureat?
În urmă cu 107 ani avea loc cea mai mare bătălie de pe Frontul românesc din Primul Război Mondial: „Mărăşeşti fu mormântul iluziilor germane”