Home » D:News » Cercetătorii au observat un fenomen ciudat pe planeta Venus: „Nu înţelegem de ce se întâmplă acest lucru”

Publicat: 19.06.2013
Specialiştii ESA (Agenţia Spaţială Europeană) au observat un fenomen ciudat pe planeta Venus: deşi băteau cu viteze mai mari decât cele ale unui uragan, vânturile de pe Venus au accelerat cu o treime în ultimii şase ani.

Mai multe echipe de astronomi au analizat imaginile realizate de sonda Venus Express, monitorizând tiparele norilor de pe cea mai apropiată planetă de Terra.

Atunci când Venus Express a demarat operaţiunile, în 2006, vânturile de la altitudini înalte de la latitudinile situate la 50 de grade în ambele părţi ale ecuatorului aveau viteze medii de aproximativ 300 de kilometri pe oră.

Cercetătorii au descoperit că viteza acestor vânturi a crescut în mod constant, iar acum acestea ajung aproape de pragul de 400 de kilometri pe oră.

Analiza a fost efectuată de o echipă condusă de Igor Kantunţev de la Centrul de Cercetări Spaţiale din Moscova şi de o altă echipă coordonată de Toru Kouyama de la Institutul Naţional de Ştiinţă Industrială Avansată şi Tehnologie din Japonia.

Venus, o planetă cu puţin mai mică decât Terra, a fost multă vreme considerată o „planetă soră”, iar în primele romane SF Venus era înfăţişată drept „o casă departe de casă”.

În 1970, însă, cercetătorii au descoperit că Venus găzduieşte o atmosferă de dioxid de carbon cu o presiune de 90 de ori mai mare decât cea înregistrată pe Terra şi o temperatură la suprafaţă de 457 de grade Celsius, ce ar fi putut rezulta în urma unui proces de încălzire globală.

Sistemul de vânturi este o colecţie de gaze toxice care ating cea mai mare viteză la 70 de kilometri deasupra suprafeţei. Aceste vânturi intrigă oamenii de ştiinţă deoarece manifestă o mişcare de „super-rotaţie”, ceea ce înseamnă că se deplasează de zeci de ori mai repede decât viteza de rotaţie a planetei.

Rotaţia planetei Venus este agonizant de înceată, fiind nevoie de echivalentul a 243 de zile de pe Terra pentru o singură zi venusiană.

Cercetătorii afirmă că este nevoie de mai multe studii pentru a explica bizara accelerare a vânturilor şi pentru a înţelege dacă acest fenomen se va menţine.

„Este vorba despre o creştere enormă a vitezelor deja mari ale vânturilor din atmosferă. O asemenea variaţie amplă nu a mai fost niciodată înregistrată pe Venus şi nu înţelegem încă de ce s-a petrecut acest lucru”, a explicat Kantunţev.

Surse: AFP, ESA