Home » D:News » Solstiţiul de vară 2013 – Tot ce vrei să ştii despre cea mai lungă zi din an

Solstiţiul de vară 2013 – Tot ce vrei să ştii despre cea mai lungă zi din an

Publicat: 21.06.2013
Motorul de căutare pe internet Google şi-a modificat logoul pentru a sărbători solstiţiul de vară, eveniment ce marchează începutul verii astronomice.

Noul logo al Google – reprezentat sub forma unei animaţii – prezintă cinci copii aflaţi în apă. Unul dintre copii are o minge, iar altul poartă ochelari şi un tub pentru scufundări.

Conform Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu” din Bucureşti, în jurul datei de 21 iunie, longitudinea astronomică a Soarelui este de 90°. Este momentul solstiţiului de vară, ce marchează începutul verii astronomice.

Iluminarea planetei la solstiţiul de vară    (Foto: Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”)Iluminarea planetei la solstiţiul de vară

Pământul execută atât o mişcare anuală de revoluţie în jurul Soarelui, cât şi o mişcare diurnă de rotaţie în jurul axei polilor tereştri. Axa polilor păstrează (în prima aproximaţie) o poziţie fixă în spaţiu, ea fiind înclinată pe planul orbitei Pământului (numit planul eclipticii) cu 66° 33′. Datorită acestui fenomen, cele două emisfere terestre sunt luminate de Soare inegal în decurs de un an, fapt ce generează la latitudinile medii inegalitatea zilelor şi a nopţilor, precum şi succesiunea anotimpurilor.

Pentru un observator terestru, fenomenul se materializează pe sfera cerească prin mişcarea anuală aparentă a Soarelui în lungul eclipticii cu aproximativ 1° pe zi, planul eclipticii fiind înclinat faţă de cel al ecuatorului ceresc cu 23° 27′. La momentul solstiţiului de vară, Soarele se va afla la 23° 27′ distanţa unghiulară nord faţă de ecuatorul ceresc, el descriind mişcarea diurnă pe un cerc paralel cu ecuatorul, numit tropicul racului.

Înălţimea Soarelui deasupra orizontului la mijocul zilei, în ziua solstiţiului de vară şi iarnă    (Foto: Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”)Înălţimea Soarelui deasupra orizontului la mijocul zilei, în ziua solstiţiului de vară şi iarnă

Denumirea de solstiţiu („Soarele stă”) este dată de faptul că la data respectivă are loc schimbarea gradientului mişcării Soarelui în raport cu declinaţiile acestuia. Soarele aflându-se la culminaţie (pentru latitudinea medie a ţării noastre) la 67° 52′ deasupra orizontului, durata zilei va avea cea mai mare valoare din an, respectiv 15 ore şi 32 de minute, durata nopţii fiind de numai 8 ore şi 28 de minute. Din acelaşi motiv şi crepusculul are durata maximă din an, iar la latitudinile ridicate, crepusculul se prelungeşte toată noaptea, locuitorii regiunilor respective fiind martorii frumoaselor „nopţi albe”.

După momentul solstiţiului de vară, durata zilei va începe să scadă, iar a nopţii să crească, timp de 6 luni, până la 21 decembrie, momentul solstiţiului de iarnă. În emisfera sudică a Pământului fenomenul se derulează în sens invers.

Observatorul Astronomic aminteşte faptul că, bazându-se pe acest fenomen, învăţatul grec Eratostene a reuşit să determine încă din anul 250 î.Ch., cu o precizie remarcabilă, lungimea meridianului terestru. Astfel, observând Soarele la momentul culminaţiei în ziua solstiţiului de vară în oraşele egiptene Siena, unde acesta se află chiar la zenit, şi Alexandria, unde Soarele avea o distanţă zenitală de 7° 12′, şi cunoscând distanţa terestră între cele două oraşe, Eratostene a obţinut valoarea lungimii cercului meridian. Aceasta a fost prima operaţie geodezică cunoscută în istorie.

Google îşi modifică frecvent logoul pentru a marca evenimente importante ale istoriei universale sau pentru a celebra mari personalităţi.

Surse: MediafaxObservatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”

Momentul ratat de francezi în care puteau respinge atacul lui Hitler din Ardeni
Cercetătorii au detectat gheață de dioxid de carbon la periferia Sistemului Solar
Copacii „migrează” în soluri mai proaste din cauza schimbărilor climatice
O cutie de piatră cu ofrande ceremoniale rare, descoperită de arheologii mexicani
O substanță din rodii ar putea ajuta la prevenirea bolii Alzheimer
10 obiecte despre care n-ai știut că sunt făcute din petrol
Test de cultură generală. Care este diferența dintre lama și alpaca?
„Stratul D” al Pământului: O relicvă misterioasă la 3.000 de kilometri adâncime