Home » D:News » Reuşită tehnologică extraordinară: termometrul de nanodiamant poate lua temperatura din interiorul unei celule vii!

Autor: Marius Comper 08.04.2013
Termometrul de tip „mercur-în-sticlă” ne-a fost foarte util în ultimii 270 de ani, însă uneori e nevoie de ceva mai mic — spre exemplu, atunci când dorim să obţinem temperatura din interiorul unei singure celule vii.

Cercetătorii de la Universitatea Harvard au descoperit o nouă tehnică folosind lasere şi nanocristale de diamant ce le permite să măsoare temperaturile unor structuri microscopice, înregistrând fluctuaţii de temperatură extrem de mici, de 0,05 Kelvin.

Această tehnică se bazează pe proprietăţile cuantice ale centrelor diamamentelor. Într-un cristal de diamant care prezintă defectul cunoscut sub numele de „centru absenţă-azot”, spin-ul centrului diamantului ajunge să depindă de temperatură. Lumina laserului ce pătrunde în acest nanodiamant se reflectează în diferite culori, în funcţie de temperatura înregistrată în centru. Acesta nu este singurul avantaj oferit de diamante. Deoarece ele sunt inerte din punct de vedere chimic, schimbările în substanţele chimice din jurul lor nu afectează rezultatul, iar această metodă poate fi folosită pentru o gamă mare de temperaturi din acelaşi motiv. Într-unul dintre experimentele efectuate de cercetători, aceştia au implantat o nanoparticulă de aur într-o celulă umană, folosind ulterior un laser pentru a o încălzi şi folosind laserul pentru a măsura cu ajutorul unui diamant implantat în aceeaşi celulă diferenţa de temperatură. Rezultatele vor fi publicate în ediţia din luna august a prestigiosului jurnal ştiinţific Nature.

La ce este utilă o asemenea tehnologie? Cercetătorii afirmă că metoda pe care au conceput-o deschide calea spre „proiectarea unor procese biologice încă de la nivelul subcelular”. „Un termometru de o asemenea precizie ar putea fi folosit atât în scopuri de cercetare, cât şi în aplicaţii practice, cum ar fi distingerea celulelor sănătoase de cele canceroase, permiţând astfel distrugerea celor din urmă”, au concluzionat cercetătorii.

Surse: The Verge, Phys.org