Prima pagină D:News

Cum ne ajută creierul să citim?

Redactia Descopera.ro | 08.07.2013 | ● Vizualizări: 221
Cum ne ajută creierul să citim?     (Foto: Shutterstock.com) + zoom
Galerie foto (1)

După ce au analizat mai multe scanări ale creierului şi teste de lectură, oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că cititul este o activitate la care contribuie mai multe zone din creier.

Noua constatare va veni în ajutorul oamenilor care au dificultăţi de citire. Potrivit descoperirii se pare că aceştia vor avea nevoie să îşi antreneze doar o anumită parte din creier pentru a-şi perfecţiona tehnica de lecturare. 

„Cititul este o sarcină complexă. Nu există o singură regiune din creier care să poată asigura acest proces”, a explicat Qinghua He, cercetător în cadrul USC Brain and Creativity Institute

În studiu, oamenii de ştiinţă au analizat corelaţia dintre capacitatea de lecturare şi structura creierului. Pentru realizarea cercetării oamenii de ştiinţă au scanat creierii a 200 de participanţi folosind tehnici de imagistică prin rezonanţă magnetică (RMN). 

Pentru a elimina factorii externi ce ar fi putut influenţa rezultatele studiului, oamenii de ştiinţă au ales participanţi care aveau vârste similare, cu acelaşi nivel de educaţie (studenţi) şi care erau dreptaci

Iniţial, în studiu au fost colectate date pentru mai multe teste de citire, pe un eşantion de 400 de indivizi. Aceste teste explorau trei aspecte legate de citit: capacitatea de decodificare fonologica, asocierea dintre forme şi sunete şi viteza de citire cu voce tare.

Rezultatele au indicat că toate aceste aspecte menţionate mai sus erau asociate cu volumul de materie cenuşie (numărul de neuroni) din diferite părţi ale creierului.  

Analiza RMN a arătat că abilitatea de decodare fonologică era puternic conectată cu volumul de materie cenuşie din lobul parietal superior, pe când asocierea dintre forme şi sunete era asociată cu hipocampul şi cerebelul, iar viteza de citire era legată de o varietate de zone din creier. 

„Rezultatele studiului nostru sugerează că lecturarea constă în capacităţi unice, fiind susţinută de sisteme neuronale distincte care sunt relativ independente de capacităţile cognitive generale”, a declarat cercetătorul Gui Xue. 

Sursa: USC