Home » D:News » Inovaţie extraordinară: a fost dezvăluit „nasul artificial” care va salva sute de mii de vieţi anual

Autor: Marius Comper 09.11.2013
Oamenii de ştiinţă au creat un "nas" artificial capabil să diagnosticheze, pe baza mirosului, germenii responsabili cu declanşarea infecţiilor sangvine (septicemii) mult mai repede decât testele clasice, fapt care ar putea salva multe vieţi.

Prezentat duminică la o conferinţă organizată de American Chemical Society, acest sistem de detectare se prezintă sub forma unui flacon nu mai mare decât palma unei mâini, umplut cu un amestec de nutrimente pentru bacterii. Nasul artificial este compus din 36 de senzori coloraţi fixaţi pe peretele flaconului.

Aceşti receptori chimici sensibili la moleculele odorante îşi schimbă culoarea în funcţie de semnătura olfactivă chimică caracteristică fiecărei bacterii. Fiecărei grupe de bacterii îi corespund astfel un miros şi o culoare.

Tehnologiile actuale au nevoie de un interval cuprins între 24 şi 48 de ore de cultură doar pentru a confirma prezenţa bacteriei„, a explicat James Carey de la Universitatea Kaohsiung din Taiwan, creatorul dispozitivului.

O altă etapă de 24 de ore este necesară pentru a identifica tipul de bacterie şi pentru a selecta tratamentul cu antibioticul potrivit. În acest interval, organele pacientului pot fi afectate şi septicemia poate ucide bolnavul„, afirmă acelaşi cercetător.

Nasul artificial este capabil să ofere un diagnostic precis într-un interval de doar 24 de ore.

Eşantionul cu sângele pacientului este injectat mai întâi în flacon, unde bacteriile se vor hrăni şi se vor înmulţi, eliberându-şi semnătura olfactivă care va declanşa receptorii pigmentaţi. Întreaga dificultate a procedeului constă în a distinge mirosurile, care sunt adeseori o combinaţie de molecule, nu o singură substanţă.

Nasul artificial prezentat la conferinţa organizată de American Chemical Society a fost creat pentru a detecta prezenţa septicemiei – infecţii ale sângelui care ucid în fiecare an aproximativ 250.000 de bolnavi în Statele Unite, potrivit cifrelor citate în cadrul acestei prezentări.

Potrivit cercetătorului James Carey, testul său poate să detecteze opt dintre bacteriile aflate cel mai adesea la originea septicemiilor, cu o rată de certitudine de 99%.

Dispozitivul „poate fi utilizat oriunde în lume, cu un cost modest şi un minimum de pregătire”, fapt care face din el o alternativă interesantă pentru testele clasice, în special în ţările defavorizate, spune James Carey.

Şi alte „nasuri artificiale”, unele inspirate din structura şi funcţionarea nasului de câine, au fost deja create de oamenii de ştiinţă pentru a repera, de exemplu, anumite tipuri de cancer prin analizarea respiraţiei bolnavilor sau pentru a detectat prezenţa explozibililor în aerul ambiant.

Investigații după moartea lui Diego Maradona: Conversații prin WhatsApp au fost confiscate