Home » D:News » În sfârşit, un leac pentru mahmureală? O băutură carbogazoasă populară ar putea fi soluţia

Publicat: 09.10.2013
Ca o piatră filosofală, remediul pentru mahmureală pare să existe numai în legende. Acest elixir magic i-a evitat până şi pe oamenii de ştiinţă care de ani buni încearcă să îl descopere.

Acum, în loc să se axeze pe un remediu, oamenii de ştiinţă de la Universitatea Sun Yat-Sen din Guangzhou, China, au analizat modul în care mahmureala ar putea fi prevenită chiar înainte de a apărea.

Pentru a putea studia acest fenomen, ei au evaluat procesul metabolic prin care trece corpul unui individ care a consumat alcool. Mai întâi, etanolul din băuturile alcoolice este metabolizat de o enzimă cunoscută sub numele de alcool dehidrogenază (ADH) în acetaldehidă. Se crede că acetaldehida este adevărata cauză a efectelor produse de alcool, precum mahmureala. Ulterior, ea este metabolizată la rândul ei în acetat de enzima dehidrogenaza aldehida (ALDH). Contrar efectelor produse de acetaldehidă, acetatul poate să fie responsabil pentru unele dintre beneficiile pe care alcoolul le aduce sănătăţii.

Cunoscând aceste produse, oamenii de ştiinţă au testat 57 de băuturi diferite, inclusiv infuzii din plante, ceaiuri, şi băuturi carbogazoase pentru a le urmări efectele asupra ADH şi ALDH. Astfel, s-a constatat că fiecare băutură avea un efect diferit. De exemplu, o infuzie de plante cu seminţe de cânepă creşte procesele ADH, inhibându-le pe cele ale ALDH, ceea ce însemnă că băutura respectivă face ca efectele nedorite ale consumului de alcool să dureze mai mult.

În schimb, s-a constatat că o băutură carbogazoasă, cunoscută în China sub numele de Xue bi şi comercializată la noi drept Sprite, are rolul de a creşte procesele realizate de ALDH, determinând acetaldehida să fie metabolizată mai repede. Prin urmare, se pare că această băutură, consumată înaintea unei beţii, poate reduce durata mahmurelii.

„Aceste rezultate ne amintesc că suplimentele, fie ele din plante sau de alt tip, pot avea acţiuni farmacologie asupra noastră care implică atât beneficii cât şi dezavantaje aduse sănătăţii”, a comentat Edzard Ernst, expert de la Universitatea Exeter, din Marea Britanie. În acelaşi timp, el a explicat că aceste teste ar trebui refăcut pe organisme vii, pentru ca abia apoi să putem trage concluzii.