Home » D:News » A fost descoperit strămoşul furios al lui Tyrannosaurus rex, dinozaurul numit „regele sângelui vărsat” (FOTO/VIDEO)

Marius Comper 11.08.2013
Fosila unui tiranozaur care a trăit acum 80 de milioane de ani, denumit Lythronax, a fost descoperită în Grand Staircase-Escalante National Monument, Utah, aceasta fiind cea mai veche specie din linia lui T. rex şi cea mai apropiată de acesta, au anunţat paleontologii americani, informează AFP.

Asemenea lui Tyrannosaurus rex, Lythronax argestes era un carnivor biped de mărimi impresionante, cu o lungime de opt metri şi o greutate de 2,5 tone, era înzestrat cu braţe scurte şi avea un bot îngust şi scurt. Craniul turtit în partea din spate îi permitea să aibă un câmp vizual extins.

Înainte de apariţia lui Lythronax argestes, tiranozaurii aveau dimensiuni mult mai reduse, spun oamenii de ştiinţă.

Prima parte a numelui înseamnă „regele sângelui vărsat”, iar cea de-a doua parte este derivată din numele dat de Homer vântului din sud-vest.

Lythronax a trăit în urmă cu 84 – 70 de milioane de ani, la sfârşitul cretacicului, pe continentul Laramidia (care a existat în urmă cu 95 – 70 de milioane de ani), în perioada în care America de Nord era separată de o mare. Laramidia forma masa occidentală, iar Appalachia, partea orientală.

Tyrannosaurus rex, descendentul său, a trăit cu 70 – 66 de milioane de ani în urmă, perioadă după care dinozaurii au dispărut de pe Terra, în urma impactului cu un asteroid gigantic, care a modificat clima terestră.

Mark Loewen    Mark Loewen

„Până la descoperirea lui Lythronax, se considera că tiranozaurii de mari dimensiuni apăruseră cu aproximativ 70 de milioane de ani în urmă, când, de fapt, Lythronax exista deja de peste 10 milioane de ani”, spune Mark Loewen, paleontolog la Muzeul de istorie naturală din Utah, conducătorul echipei de cercetare, care şi-a publicat descoperirea în revista americană PLOS ONE.

Surse: MediafaxPLOS ONE, AP, Utah University