Home » D:News » Ce efecte are frustrarea sexuală? Cercetătorii au studiat ştiinţific problema

Ce efecte are frustrarea sexuală? Cercetătorii au studiat ştiinţific problema

Publicat: 29.11.2013
Stimularea sexuală neurmată de împerechere dăunează sănătăţii şi scurtează drastic viaţa – cel puţin aşa stau lucrurile la o specie de insecte, arată un studiu realizat de cercetătorii americani. Şi studii pe alte animale au dat la iveală rezultate similare.

Cercetările, relaizate pe musculiţe de oţet, arată că acei masculi care erau stimulaţi sexual, dar împiedicaţi să se împerecheze, aveau o sănătate mai proastă şi o durată a vieţii mai scurtă cu până la 40% faţă de confraţii lor mai „norocoşi”.

În schimb, masculii care împerecheau trăiau mai mult şi prezentau un nivel de stres mai scăzut. Rezultatele studiului au fost publicate în jurnalul Science.

În experiment, masculii de musculiţă de oţet au fost aşezaţi în apropierea altor masculi, modificaţi genetic astfel încât să emită feromoni de sex (substanţe atractante) specific feminini.

Aceşti feromoni semnalează insectelor prezenţa în apropiere a unui eventual partener de împerechere şi au rol în stimularea sexuală a insectelor.

La masculii care au fost astfel stimulaţi, dar care nu au fost lăsaţi spă se împerecheze, s-a observat un nivel mai ridicat al stresului, o scădere a rezervalor de grăsime din corp şi o durată mai mică a vieţii.

Musculiţele de oţet au o durată scurtă de viaţă – 60 de zile -, ceea ce face din ele animale de laborator foarte potrivite pentru studierea fenomenului de îmbătrânire, deoarece s-a observat că genele care guvernează acest proces sunt asemănătoare cu cele de la om.

Cercetătorii erau interesaţi de studiul neuronilor implicaţi în îmbătrânire, constatând că un factor-cheie era o neuropeptidă din creier, neoropeptida F (NPF), care este corelată cu sistemul de recompensă din creier.

Când musculiţele masculi au fost expuse la un nivel mare de feromoni sexuali feminini, dar nu li s-a permis să se împerecheze, nivelul de NPF a crescut; când acest nivel rămâne ridicat o perioadă mai mare de timp, acest lucru are consecinţe neurofiziologice nocive.

De fapt, chiar actul împerecherii reduce durata de viaţă a musculiţelor cu 10-15%, dar scăderea observată în acest experiment a fost mult mai mare şi i-a surprins chiar pe cercetători.

Aceştia au concluzionat că, privită din acest unghi, împerecherea poate fi benefică; creierul animalelor încearcă să găsească un echilibru între diferitele informaţii primite şi ajustează comportamentul şi fiziologia insectei în consecinţă.

Cercetătorii sunt de părere că, atunci când receptează feromonii feminini, insectele fac, din punct de vedere evolutiv, un fel de „presupunere” că se vor împerechea curând; cele care au „ghicit” corect (care au parte de împerechere) s-ar putea pregăti, cumva, pentru acest eveniment – fie producând mai mulţi spermatozoizi, fie cheltuind mai multă energie pentru reproducere, iar dacă nu se reproduc, aceste pregătiri sunt zadarnice şi acest lucru poate avea consecinţe negative.

Un alt studiu, de data aceasta pe viermi nematozi, publicat în Science, a arătat că prezenţa feromonilor masculini reduce durata de viaţă a femelelor.