Home » D:News » O descoperire uluitoare: un al doilea cod genetic din ADN a fost identificat de cercetătorii americani

Publicat: 15.12.2013
Savanţii americani au descoperit un al doilea cod în structura ADN-ului ce conţine informaţii care ar trebui să prezinte într-o nouă lumină mutaţiile genetice, conceptul de sănătate şi dezvoltarea bolilor, afirmă autorii unui studiu publicat joi, informează AFP.

După ce codul genetic a fost descifrat în anii ’60, cercetătorii credeau că ADN-ul – acidul dezoxiribonucleic – celular conţinea doar informaţiile necesare pentru producerea proteinelor din organism.

De fapt, genomul utilizează codul genetic pentru a scrie două limbaje separate, simultan: unul permite fabricarea proteinelor, iar celălalt dă instrucţiuni celulelor pentru a determina controlul asupra diverselor gene, a explicat medicul John Stamatoyannopoulos, profesor de genomică la Universitatea Washington, unul dintre autorii acestei descoperiri, prezentată într-un studiu publicat în revista ştiinţifică americană Science.

Timp de peste 40 de ani s-a crezut că schimbările ADN-ului ce afectează codul genetic nu au niciun impact asupra producţiei de proteine. Această descoperire dezvăluie că ADN-ul este o maşină incredibil de puternică ce stochează informaţia şi pe care natura a exploatat-o pe deplin şi de o manieră neaşteptată„, a spus John Stamatoyannopoulos.

Cele două coduri din ADN au evoluat în strânsă legătură unul cu celălalt, precizează autorii studiului.

Codul care controlează instrucţiunile genetice pare să contribuie la stabilizarea anumitor caracteristici benefice ale proteinelor şi influenţează maniera în care acestea sunt produse.

Noua descoperire are implicaţii majore asupra felului în care oamenii de ştiinţă şi medicii interpretează genomul unui bolnav, oferind noi perspective în domeniul diagnosticării şi al tratamentului unor boli.

Studiul a fost realizat în cadrul unui proiect internaţional intitulat „Enciclopedia elementelor funcţionale ale genomului uman” (ENCODE) şi finanţat de Institutul american de cercetări asupra genomului. Prin proiectul ENCODE, cercetătorii vor să descopere locul şi felul în care codurile asociate funcţiilor biologice sunt stocate în genom.

Surse: Mediafax, AFP, UWashington