Home » D:News » Steaua care “naşte”: oamenii de ştiinţă au dat o explicaţie unui fenomen astronomic observat recent (VIDEO)

Autor: Mihaela Stanescu 01.19.2014
În discul enorm de gaze şi praf cosmic din jurul unei stele îndepărtate, observate de curând, se formează, probabil, planete chiar în acest moment, spun oamenii de ştiinţă japonezi.

Cu ajutorul telescopului ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) din Chile, astronomii japonezi au observat steaua HD 142527, aflată la 456 de ani-lumină depărtare de Terra, în constelaţia Lupului, vizibilă pe cerul emisferei australe.

Inelul din jurul stelei este asimetric, având o porţiune considerabil mai densă decât restul, situată foarte departe de stea şi care apare mai luminoasă în observaţiile făcute cu ALMA.

Conform modelului acceptat în prezent, asemenea porţiune corespunde unei acumulări dense de materie, din care se formează proto-planetele.

Pe baza măsurătorilor, astronomii au ajuns la concluzia că în jurul stelei HD 142527 se formează, în prezent, atât planete solide, cât şi gigante gazoase, de tipul lui Jupiter.

Deşi au mai fost observate anterior goluri în discul protoplanetar, indicînd posibilitatea ca acolo să se fi format planete, acestea sunt primele observaţii directe ale porţiunii interne a discului.

Aceste observaţii adaugă informaţii importante la ceea ce astronomii ştiu despre modul de formare a planetelor în jurul altor stele şi ar putea contirbui şi la înţelegerea modului în care s-au format planetele sistemului nostru solar.
ALMA este instrumentul perfect pentru a studia discurile protoplanetare, datorită sensibilităţii sale la undele radio emise de norii de praf şi gaze.

Sursa: Discovery News / Credit imagini: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), NAOJ, Fukagawa et al