Home » D:News » Şoimii dotaţi cu camere video dezvăluie în premieră metodele spectaculoase prin care îşi atacă prada (VIDEO)

Autor: Marius Comper 01.20.2014
Atunci când şoimii zboară prin aer şi zăresc un stol de păsări, aceşti prădători isteţi folosesc o strategie specială de atac aerian pentru a captura prada din zbor, dezvăluie un nou studiu.

Pentru a înţelege cum vânează şoimii, cercetătorii de la Colegiul Haverford din Pennsylvania au dotat mai mulţi şoimi din SUA şi Europa cu mini-camere video pentru a captura imagini cu atacurile acestor prădători.

Imaginile video capturate dezvăluie că şoimii îşi urmăresc prada efectuând manevere prin aer astfel încât ţinta să pară nemişcată în faţa lor. Această strategie de atac, descrisă într-un studiu publicat în The Journal of Experimental Biology, ajută şoimii să îşi intercepteze prada fără a fi nevoiţi să stea la o distanţă mică în spatele acesteia.

„Am decis să studiem acest lucru pentru că am analizat literatura de specialitate şi am văzut că nu fusese clarificat modul în care şoimii şi alţi prădători îşi urmăresc şi ţintesc prada”, explică Suzanne Amador Kane, profesor de fizică la Haverford College şi totodată principalul autor al studiului.

Kane a dotat, cu ajutorul specialiştilor din jurul lumii, şoimii cu camere video ataşate de o cască şi de un mini-rucsac ce erau purtate de şoimi în zbor.

„Specialiştii cu care am lucrat au conceput un capişon special care să permită camerelor să filmeze fără a afecta vederea păsării. Am avut şi câteva exemplare care nu au vrut să le poarte, dar majoritatea nu erau deranjate de ele şi tolerau echipamentul fără probleme”, a explicat Kane.

Imaginile au fost colectate de la şoimi din Belgia, Olanda, Marea Britanie şi mai multe state din SUA.

Cercetătorii au descoperit că şoimii nu merg drept spre pradă, ci îşi ajustează poziţia de zbor astfel încât prada să pară nemişcată în comparaţie cu fundalul. Această strategie le permite să prezică cu eficacitate poziţia viitoare a prăzii, astfel că şoimii pot intercepta ţinta în cea mai scurtă perioadă de timp.

„De fiecare dată când prada se deplasează, prădătorul trebuie să-şi reajusteze poziţia. Am văzut şoimii cum apelau la diferite mecanisme pentru a menţine prada în acelaşi unghi faţă de cameră”, a explicat Kane.

Alte cercetări efectuate asupra libelulelor şi a liliecilor au descoperit o strategie similară de atac. „Pare să fie un element evolutiv”, afirmă Kane.

Cercetătorii vor acum să analizeze şi alte aspecte ale vânătorii şoimilor, inclusiv modul în care aceşti prădători aleg pasărea pe care o ţintesc dintr-un stol. De asemenea, Kane şi colegii săi intenţionează să afle modul în care prada reacţioneaază la această strategie de vânătoare a şoimilor. „Ce face prada ca răspuns? În trecut, oamenii credeau că prada încearcă doar să scape, dar nu cumva încearcă totodată să blocheze această strategie vizuală a şoimilor?”, se întreabă Kane.

Surse: NBC News, LiveScience