Home » D:News » De ce e câinele cel mai bun prieten al omului? Cercetătorii descoperă secretele atracţiei dintre cele două specii

Publicat: 21.02.2014
Oamenii şi câinii îşi împart existenţa de peste 30.000 de ani, iar acum oamenii de ştiinţă au aflat una dintre explicaţiile acestei bune înţelegeri dintre cele două specii: între creierele oamenilor şi ale cele câinilor au fost descoperite asemănări uimitoare.

Câinii răspund la emoţiile trădate de glas în acelaşi mod ca şi oamenii: atât câinii, cât şi oamenii au anumite arii cerebrale asemănătoare, destinate acestui proces, arată cercetările.

Acesta este primul studiu în care sunt comparate, cu ajutorul imagisticii prin rezonanţă magnetică funcţională (fMRI), creirul uman şi creierul unor animale non-primate.

Studiul a fost realizat de o echipă de oameni de ştiinţă maghiari, conduşi de Attila Andics.

Câinii şi oamenii trăiesc într-un medii sociale similare, dar folosesc şi mecanisme cerebrale similare pentru a procesa informaţiile de ordin social. După părerea lui Attila Andics, această descoperie ar putea explica de ce comunicarea verbală a oamenilor cu câinii este aşa de eficientă.

Rezultatele, publicate în jurnalul Current Biology, sugerează că ariile cerebrale asociate cu procesarea informaţiilor verbale au evoluat acum 100 de milioane de ani, pe vremea celui mai recent strămoş comun al oamenilor şi al câinilor.

Cercetăorii maghiari au dresat 11 câini pentru a-I învăţa să stea liniştiţi în scanerul de rezonanţă magnetică, în timpul scanării. Astfel, au putut fi scanate în mod identic creierele oamenilor şi ale câinilor – un lucru care n-a mai fost întreprins niciodată înainte.

Cercetătorii au înregistrat activitatea cerebrală la oameni şi câini în timp ce subiecţii ascultau 200 de sunete diferite, produse atât de oameni, cît şi de câini, de la scâncete şi plâns la lătratul vesel sau râs.

Rezultatele arată că, atât în creierele oamenilor, cât şi în cele ale câinilor, ariile cerebrale implicate în procesarea acestor sunete au localizare similară.

Deşi câinii răspund mai intens la glasul altor câini, iar oamenii reacţionează mai puternic la vocea umană, există totuşi asemănări frapante în modul în care creierul unei specii răspunde la semnalele vocale ale celeilalte specii.

„Această metodă oferă un mod cu totul nou de a studia prelucrarea neuronală a semnalelor de către câini. În sfârşit, începem să înţelegem cum ne privesc cei mai buni prieteni ai noştri şi cum evoluează în mediul nostru social”, spune dr. Andics.

Cercetări anterioare, întreprinse de oamenii de ştinţă americani de la Universitatea Emory din Atlanta, SUA, au arătat că o porţiune a creierului asociată cu emoţiile pozitive este asemăntoare la câini şi la oameni. De fapt, aceste cercetări confirmă ceea ce iubitorii de câini au ştiut întotdeauna, intuitiv: că prietenii lor canini percep iubirea şi afecţiunea.

Tot cu ajutorul scanerelor de rezonanţă magnetică funcţională, au fost studiate creierele câinilor în timp ce un semnal cu mâna indica faptul că urma să i se ofere câinelui ceva bun de mâncare. Rezultatele au arătat că nucleul caudat, o porţiune a creierului asociată cu emoţiile pozitive, era similară la oameni şi la câini.

Dacă, aşa cum au susţinut în trecut  unii cercetători, ar fi vorba doar despre a căpăta ceva de mâncare, atunci reacţia din creierurl câinilor ar fi aceeaşi, indiferent cine oferă mâncarea sau ce fel de mâncare este dată.

Dar rezultatele studiului sugerează că e vorba de mai mult de atât: că afecţiunea câinilor faţă de oameni se situează dincolo de interesul pentru mâncare; că şi câinii ne îndrăgesc din aceleaşi motive pentru care ne îndrăgesc şi alţi oameni – lucruri precum confort social sau legături sociale.

Epidemia de variola maimuţei, „cea mai mare din istorie” în Europa
Românii aleg Germania pentru vacanțele urbane, deși țara este pioniera vacanțelor în natură
Minciuna nu-ți va lungi nasul, dar îți va consuma din resursele creierului
Câți oameni a ucis Stalin? Câteva amănunte despre politicile macabre ale dictatorului
Marius Tucă Show începe luni, 23 mai, de la ora 19.30, live pe gandul.ro
Proiectul Ouija al DARPA va studia semnalele radio din atmosfera Pământului
Rasa umană, prezisă de inteligența artificială pe baza radiografiilor. De ce îi neliniștește asta pe cercetători?
Patru mari recorduri climatice au fost doborâte în 2021, indică un nou raport global îngrijorător
Copacii din pădurile tropicale au început să moară mai repede încă din 1980
Afecțiunea neurologică care îi face pe oameni să spună glume nepotrivite
Alimentele ultra-procesate și carnea roșie, asociate cu o mortalitate mai mare, conform unui nou studiu
Ce diferențe pot apărea în cazul gemenilor separați? Un caz i-a uimit pe cercetători
Oamenii de știință au modificat genetic hamsterii pentru a-i transforma în „monștri agresivi“
Cum a transformat dieta câinele străvechi în cel mai bun prieten al omului?
Galaxia, transformată în „telescop cosmic” pentru a studia inima Universului tânăr
„Nu mai rupeți plantele în formă de penis!”, imploră Ministerul Mediului din Cambodgia
Un start-up vrea să combată emisiile de carbon cu vodcă. Care este conceptul?
Elon Musk, surprins în timp ce folosea scutul termic de la Starship drept farfurie pentru gustări