Home » D:News » Această dietă este „la fel de nocivă ca fumatul”: care sunt efectele a două tipuri de alimente pe care le consumăm foarte des?

03.05.2014
Un consum ridicat de carne şi brânzeturi la vârsta mijlocie este „la fel de periculos ca şi fumatul”, sporind riscul de apariţie a cancerului şi de deces, spun autorii unui studiu ştiinţific care a stârnit controverse.

Un studiu realizat în SUA pe 6.400 de bărbaţi şi femei cu vârsta de peste 50 de ani, urmăriţi timp de 18 ani, a arătat că, la persoanele de vârstă mijlocie (50-65 de ani), consumul de cantităţi mari de proteine animale provenite din carne şi brânzeturi era asociat cu o creştere de 4 ori a riscului de a muri de cancer (cifră comparabilă cu cea asociată fumatului), cu un risc sporit de deces din cauza diabetului şi cu un risc dublu de a muri de timpuriu (din orice cauze), comparativ cu cele care consumau mai puţin din aceste alimente. (Un consum ridicat de proteine animale însemna că o cincime din numărul zilnic de calorii provenea din aceste surse.)

Cercetătorii cred că proteinele animale din aceste alimente favorizează creşterea tumorilor şi îmbătrânirea celulară, precum şi apariţia diabetului. Ei au demonstrat, cu ajutorul unor studii adiţionale pe animale, că tumorile canceroase apar cu mai multă uşurinţă şi se dezvoltă mai rapid la şoarecii hrăniţi cu cantităţi mari  de proteine.

Se crede că efectele se datorează faptului că proteinele stimulează producerea unui hormon numit IGF1, care favorizează creşterea şi înmulţirea celulară normală, dar poate să stimuleze şi dezvoltarea tumorilor.

Autorii studiului recomandă reducerea cantităţii de brânzeturi  şi produse din carne şi asigurarea necesarului de proteine (60 g pe zi pentru o persoană de 75 kg) din surse precum peşte şi leguminoase, precum fasolea şi lintea.

În schimb, la vârste mai înaintate, aceste restricţii nu mai par utile; se crede că organismul uman mai vârstnic absoarbe în mai mică măsură proteinele, aşa că este necesar un aport mai mare pentru funcţionarea optimă a corpului. Nivelul hormonului suspect, IGF1, scade, de asemenea, cu vârsta.

Studiul a fost condus de prof. Valter Longo, de la University of Southern California, iar rezultatele au fost publicate în jurnalul Cell Metabolism.

Mai mulţi specialişti britanici au contestat rezultatele şi recomandările autorilor studiului, susţinând că modalităţile cele mai bune de a micşora riscul de cancer sunt evitarea fumatului, menţinerea unei greutăţi sănătoase, consumarea băuturilor alcoolice doar cu moderaţie şi o viaţă activă.

Unii au protestat împotriva comparaţiei dintre efectele fumatului şi cele ale regimului bogat în proteine animale. Heather Ohly, nutriţionist la Universitatea Exeter, a declarat: „Fumatul este, după cum s-a dovedit, complet nociv pentru noi, în timp ce carnea şi brânzeturile pot fi consumate, cu moderaţie, ca parte a unei alimentaţii sănătoase, contribuind la atingerea dozelor recomandate din multe tipuri de nutrienţi importanţi.”

Dr. Carrie Ruxton, dietetician şi purtător de cuvânt al Meat Advisory Panel, comisie susţinută de industria cărnii din Marea Britanie, spune că rezultatele obţinute de cercetătorii americani s-ar putea explica prin faptul că persoanele care comsumă mai puţine proteine de origine animală au un aport mai mare de fibre, provenite din fructe şi legume.

Tim Key, om de ştiinţă care lucrează în cadrul Universităţii din Oxford şi al asociaţiei Cancer Research UK, spune că studiul a fost restrâns şi că sunt necesare mai multe cercetări pentru a confirma relaţia dintre riscul de cancer şi consumul de proteine animale.