Home » D:News » În aşteptarea unui “mesaj de la începutul timpului”: la 17 martie 2014, astrofizicienii urmează să anunţe o descoperire de excepţie

Mihaela Stanescu 03.16.2014
Lumea ştiinţifică este în aşteptarea unui anunţ privind “o descoperire majoră”, după cum au denumit-o astrofizicienii americani de la Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA) din SUA, care urmează să comunice informaţiile în cadrul unei conferinţe de presă, la data de 17 martie 2014. Oamenii de ştiinţă cred că ar putea fi vorba despre descoperirea undelor gravitaţionale primordiale – un “ecou” al Big Bang-ului care a dat naştere Universului în urmă cu 14 miliarde de ani.

UPDATE: Vestea a fost confirmată! Click aici pentru mai multe detalii!

Dacă se va confirma că este într-adevăr vorba despre undele gravitaţionale primordiale, aceasta ar fi o descoperire care ar transforma domeniul fizicii cosmologice şi le-ar permite oamenilor de ştiinţă, pentru prima dată, să arunce, efectiv, o “privire în trecut” asupra felului în care a luat naştere Universul.

Deşi CfA nu a dat detalii privind informaţia pe care urmează să o facă publică, membrii comunităţii ştiinţifice bănuiesc – şi speră – că ar fi vorba despre descoperirea undelor gravitaţionale,  ultima predicţie încă neverificată din teoria relativităţii generale elaborată de Albert Einstein.

Descrise drept “un mesaj de la începutul timpului” şi “Sfântul Graal al cosmologiei”, acestea sunt ondulări minuscule ale matricei structurale a  Universului, care transportă energia prin spaţiul cosmic; prin analogie, ar fi asemănătoare valurilor ce străbat oceanul.

Astrofizicienii cred că aceste unde gravitaţionale primordiale, produse în momentul Big Bang-ului, au lăsat în Univers urme prin care ar putea fi încă detectate. Odată descoperite, ele ar da informaţii despre cel dintâi moment al istoriei Universului.
Specialiştii consideră că, la 10-34 secunde după Big Bang, Universul ar fi început să se extindă la infinit – fenomen cunoscut drept inflaţie cosmică. Se crede că acest proces ar putea explica remarcabila uniformitate observată în unele regiuni ale Universului, dar până acum nimeni nu a putut oferi o explicaţie fizică realmente convingătoare a fenomenului. Descoperirea unor dovezi concludente în acest sens ar avea mari şanse să fie răsplătită cu un premiu Nobel, spun experţii în domeniu.

Se crede că urme ale acestei energii fosile a Big Bang-ului ar fi fost detectate de un telescop specializat numit BICEP (Background Imaging of Cosmic Extragalactic Polarization), amplasat la Polul Sud, de unde scanează spaţiul în spectrul de frecvenţă al microundelor, în căutarea vestigiilor acestei energii străvechi.

Cercetătorii de la CfA nu au dat niciun fel de amănunte asupra descoperirii; au anunţat doar că vor dezvălui “o descoperire majoră” în domeniul astrofizicii, în cadrul unei conferinţe de presă, la data de 17 martie 2014, la orele 18.00 (ora României).

Surse: Mail Online, The Guardian