Home » D:News » De ce trăiesc bărbaţii mai puţin decât femeile? Cercetătorii au în sfârşit o explicaţie

Publicat: 01.05.2014
Bărbaţii au o speranţă de viaţă mai redusă comparativ cu femeile, iar cercetătorii cred că au în sfârşit o explicaţie pentru acest lucru. Nu are legătură cu stilul de viaţă, ci cu cromozomii care determină sexul.

Cercetătorii de la Universitatea Uppsala au realizat un studiu care arată o legătură între pierderea cromozomului Y din celulele sanguine şi o mortalitate mai ridicată.

Acest fenomen nu duce doar la scăderea speranţei de viaţă în cazul bărbaţilor, ci creşte şi riscul ca aceştia să moară de cancer.

Cercetătorii au analizat mostre de ADN din sângele a peste 1.600 de bărbaţi în vârstă.

Mutaţiile genetice duc la creşterea riscului de boli grave, cum este cancerul sau diabetul. În cazul bărbaţilor, cea mai frecventă mutaţie este pierderea cromozomului Y din mai multe globule albe din sânge.

Voluntarii testaţi au fost monitorizaţi mai mulţi ani şi cercetătorii au observat o legătură în cazul lor între pierderea acestui cromozom şi o moarte prematură.

Cei care au pierdut cromozomul Y în proporţie mai mare au trăit mai puţin şi s-au îmbolnăvit de cancer, spune Lars Forsberg, autorul studiului.

Cromozomul Y se regăseşte doar la bărbaţi şi determină sexul şi producţia de spermă. Este util şi în combaterea tumorilor, de aceea bărbaţii au un risc mai mare de a face cancer comparativ cu femeile.

Studiul a fost publicat în revista Nature Genetics.