Home » D:News » Un cluster stelar s-a rupt de galaxia sa şi „hoinăreşte” printre galaxii cu o viteză uluitoare

Autor: Marius Comper 05.06.2014
Astronomii americani au descoperit un cluster stelar care s-a detaşat de galaxia sa şi care se deplasează în direcţia Pământului cu o viteză de peste 3.200.000 de kilometri pe oră.

Specialiştii de la Centrul de Astrofizică Harvard-Smithsonian au descoperit acest cluster hipervitezic, denumit HVGC-1, din întâmplare. Cercetătorii nu cunosc motivul pentru care acest cluster a fost catapultat din galaxia M87.

Una dintre teoriile cercetătorilor este că M87, una dintre cele mai mari galaxii din universul apropiat, ce cântăreşte cât 6 trilioane de Sori, conţine două găuri negre masive în centrul său.

Galaxia M87 găzduieşte trilioane de stele    Galaxia M87 găzduieşte trilioane de stele

Este posibil ca acest cluster stelar să se fi apropiat prea mult de găurile negre, care au acţionat ca o „praştie” pentru a arunca clusterul în spaţiu cu o viteză uluitoare.

În ciuda faptului că direcţia de deplasare a clusterului este spre planeta noastră, oamenii de ştiinţă subliniază că acesta nu reprezintă un pericol. Ei cred că el urmează să „hoinărească” în spaţiul gol dintre galaxii până la moartea universului.

Nelson Caldwell, coordonatorul studiului publicat în The Astrophysical Journal Letters, afirmă că este pentru prima dată când oamenii de ştiinţă descoperă un cluster stelar „hoinar”, până acum fiind descoperite doar stele „hoinare”.

Cercetătorii spun că HVGC-1 a fost descoperit din întâmplare. Ei studiau spaţiul din jurul M87 pentru a separa clusterele stelare de stelele individuale şi de galaxii. Oamenii de ştiinţă au folosit apoi telescopul MMT din Arizona pentru a analiza în detaliu sute de clustere, un computer calculând viteza fiecărui cluster.

Elementele bizare erau analizate manual, iar majoritatea s-au dovedit a fi erori.

Totuşi, HVGC-1 era diferit de majoritatea ciudăţeniilor identificate de mecanismul de detectat erori, viteza sa uluitor de mare fiind reală, afirmă Jay Strader, co-autor al studiului şi totodată cercetător la Universitatea Michigan State.

HVGC-1 (încercuit), surprins de telescopul Canada-France-Hawaii    HVGC-1 (încercuit), surprins de telescopul Canada-France-Hawaii

„Nu ne aşteptam să descoperim ceva care să se deplaseze cu o asemenea viteză”, a explicat cercetătorul.

HVGC-1 se depleasează cu o viteză atât de mare încât este posibil ca deja să fi părăsit M87 şi să călătorească prin spaţiul interstelar.

Clusterele stelare sunt rămăşiţele ale universului timpuriu, conţinând de regulă mii de stele înghesuite într-o „bilă” cu un diametru de doar câţiva ani-lumină.

Surse: Sky News, CFA Harvard