Home » D:News » Care a fost „campionul mondial al greilor” în rândul dinozaurilor? Savanţii au stabilit câştigătorul

Marius Comper 05.10.2014
Cercetătorii au dezvăluit estimările privind greutăţile pe care le aveau 426 de specii de dinozauri, folosind o formulă de calcul bazată pe grosimea oaselor picioarelor, şi au stabilit că Argentinosaurus, care avea un gât foarte lung, a fost cel mai greu dinozaur din istorie.

Acest dinozaur erbivor ajungea să cântărească 90 de tone atunci când trăia, în urmă cu 90 milioane de ani, în Argentina. Este cea mai mare vieţuitoare terestră cunoscută din istoria planetei noastre.

„Argentinosaurus, acesta este campionul greilor”, a spus Roger Benson, paleontolog la Universitatea Oxford, coordonatorul studiului. „Era un colos”, a adăugat el.

În această „competiţie a greutăţilor”, oamenii de ştiinţă au inclus şi păsările, care au apărut pe Terra în urmă cu 150 milioane de ani, dintr-un grup de dinozauri cu pene, denumit „maniraptora”. O pasăre de mărimea unei vrăbii, denumită Quliania, care a trăit în urmă cu 120 milioane de ani în China, a câştigat titlul de „cel mai mic dinozaur”, cântărind abia 15 grame.

Roger Benson afirmă că deşi Argentinosaurus era de 6 milioane de ori mai greu decât Quiliania, ambele specii se potrivesc perfect în familia dinozaurilor. Studiul a fost publicat în revista PLOS Biology.

Cel mai mare dinozaur carnivor a fost Tyrannosaurus rex, care cântărea 7 tone şi este cel mai mare prădător terestru cunoscut. T.rex depăşea în mărime un alt super-prădător despre care unii oameni de ştiinţă credeau că ar fi fost mai mare, bazându-se pe lungimea craniului acestuia, Giganotosaurus, care a trăit în paralel cu Argentinosaurus, în America de Sud.

Argentinosaurus, Tyrannnosaurus rex, cel mai mare animal terestru de astăzi, elefantul african, şi un om    Argentinosaurus, Tyrannnosaurus rex, cel mai mare animal terestru de astăzi, elefantul african, şi un om

Studiile estimează că Giganotosaurus avea o greutate de circa 6 tone, era un animal de talie mare, fiind totuşi depăşit în acest clasament, la mică distanţă, de T.rex.

Dinozaurii au avut o evoluţie remarcabilă pe Terra. Au apărut pe planeta noastră în urmă cu 228 milioane de ani în triasic, au ajuns la dimensiuni uluitoare în jurasic şi apoi au dispărut definitiv în cretacic, în urmă cu 65 milioane de ani. Toţi dinozaurii au dispărut de pe Terra, cu excepţia păsărilor.

Extincţia în masă de la sfârşitul cretacicului, cauzată de un asteroid care s-a prăbuşit în Mexic, a dus la dispariţia majorităţii vieţuitoarelor, însă păsările au supravieţuit.

Paleontologul David Evans de la Royal Ontario Museum din Canada consideră că dimensiunile corporale ale dinozaurilor au evoluat foarte repede, la începuturile apariţiei lor pe Terra, întrucât dinozaurii au invadat noi nişe ecologice, însă, apoi, această evoluţie a încetat în rândul celor mai multe specii. Excepţia a fost grupul „maniraptora” din care au apărut păsările.

Peste 1.000 de specii de dinozauri au fost identificate de oamenii de ştiinţă, însă multe dintre ele sunt cunoscute doar pe baza unor fosile fragmentate.

Studiul a estimat greutatea fiecărei specii de dinozaur ale cărei fosile conţin oasele necesare pentru formula de calcul utilizată în această analiză, ce are la bază relaţia dintre robusteţea oaselor picioarelor şi greutatea totală a animalului.

Surse: Mediafax, Reuters