Home » D:News » O specie de crocodili uriaşi, de 5 metri lungime, a fost denumită după un personaj din „Stăpânul inelelor”

Autor: Marius Comper 06.11.2014
Un animal preistoric uriaş din ordinul crocodilienilor, care a trăit în străvechile păduri tropicale de pe Terra în urmă cu câteva milioane de ani, după dispariţia dinozaurilor, a primit numele unui personaj literar creat de scriitorul J.R.R. Tolkien.

Anthracosuchus balrogus era un crocodil cu dimensiuni impresionante, cu o lungime de 4,8 metri şi o greutate de 408 kilograme, avea un bot scurt, cu o muşcătură foarte puternică şi se hrănea cu broaşte ţestoase şi şerpi.

A fost numit Anthracosuchus balrogus după înfricoşătorul „Balrog”, un personaj literar creat de J.R.R. Tolkien în romanul „Stăpânul inelelor”, sub forma unui balaur de foc care trăia în minele din Moria. Balrog a fost învins de vrăjitorul Gandalf cel Sur, însă în urma acelei lupte, extrem de dificilă, în care bunul vrăjitor a fost aproape să îşi piardă viaţa, acesta din urmă a devenit Gandalf cel Alb.

„La fel ca personajul literar, fosilele lui Anthracosuchus balrogus au fost găsite la mare adâncime, într-o mină, la 60 de milioane de ani după ce a fost prins sub nişte stânci într-o pădure tropicală din America de Sud”, a explicat Jonathan Bloch, paleontolog la Muzeul de Istorie Naturală din Florida.

Patru exemplare din această specie au fost descoperite într-un strat de rocă bogat în fosile din mina de cărbune Cerrejon din nordul Columbiei. În acelaşi depozit, paleontologii au descoperit în trecut fosilele unor broaşte ţestoase uriaşe, ale căror carapace erau foarte groase, dar şi schelete ale celor mai mari şerpi din lume, Titanoboa, care ajungeau până la lungimi de 14,6 metri.

Anthracosuchus balrogus este cea de-a treia specie de crocodilieni străvechi care a fost descoperită în mina Cerrejon, au explicat cercetătorii. Reprezentanţii ei aparţineau unei familii de vieţuitoare extrem de îndrăzneţe şi energice, denumită Dyrosauridae.

Aceste vieţuitoare au apărut prima dată în Africa, apoi au traversat Oceanul Atlantic şi au ajuns în America de Sud în urmă cu circa 75 milioane de ani, supravieţuind în mod remarcabil extincţiei dinozaurilor din urmă cu 65 milioane de ani. Anumite specii din familia Dyrosauridae, precum Anthracosuchus balrogus, s-au adaptate la ecosistemele de apă dulce, precum cele din pădurile tropicale din Cerrejon, o regiune care, în urmă cu 60 milioane de ani, avea o climă mult mai caldă şi mai umedă decât în prezent.

Surse: Mediafax, Sci News, HuffPo