Home » D:News » A fost finalizat cel mai mare radiotelescop din lume. ALMA va vedea primele galaxii din Univers, astăzi necunoscute! (FOTO/VIDEO)

Marius Comper 06.20.2014
Cel mai mare radiotelescop din lume, ALMA, construit la altitudinea de 5.000 de metri în deşertul Atacama din Chile, a fost finalizat, prin amplasarea celei de-a 66-a antene, şi a primit deja un număr record de cereri de monitorizare a bolţii cereşti din partea astronomilor din lumea întreagă.

Noua antenă, cu un diametru de 12 metri, este cea din urmă care a fost amplasată în acest complex de radiotelescoape, considerat cel mai puternic de pe planetă, informează AFP. Din cele 66 de antene, 25 sunt europene, 25 sunt americane, iar 16 sunt japoneze.

ALMA permite captarea undelor milimetrice şi submilimetrice emise de către corpurile celeste, invizibile cu ochiul uman.

Pus în funcţiune pe etape, radiotelescopul urmează să devină complet operaţional în octombrie 2015, a precizat directorul său, Pierre Cox.

Pentru a doua fază operaţională a sa, care va debuta în luna iulie, ALMA a primit deja 1.380 de cereri de observare din partea astronomilor din lumea întreagă. „Acest număr este cel mai mare primit vreodată de vreun observator astronomic”, a declarat Pierre Cox, marţi, într-o conferinţă de presă.

Selecţionate în funcţie de obiectivul lor ştiinţific şi repartizate pe ţări, „doar una din cinci cereri au fost acceptate”, a adăugat el.

Acest instrument este atât de puternic, încât va fi capabil să observe primele şi cele mai îndepărtate galaxii din Univers, situate la 10.000 milioane de ani-lumină, în prezent necunoscute.

ALMA permite, totodată, cercetătorilor să „vadă” dincolo de norii de praf cosmic ce blochează vederea telescoapelor optice şi să studieze astfel procesul de formare a planetelor.

ALMA, care a fost construit pe parcursul a 10 ani, reprezintă primul proiect astronomic cu adevărat mondial, cu un buget de circa un miliard de euro, asigurat de Uniunea Europeană – prin intermediul Observatorului european austral (ESO) -, Statele Unite şi Japonia.

Imaginile transmise de ALMA sunt analizate de Correlator, unul dintre cele mai puternice computere din lume, conceput special pentru acest proiect ştiinţific şi care poate să efectueze până la 17 catralioane de operaţiuni pe secundă.

Surse: Mediafax, Reuters, ESO