Home » D:News » Îşi pierde Geoparcul Dinozaurilor din Ţara Haţegului statutul internaţional? Vizita experţilor UNESCO a început astăzi

Publicat: 22.07.2014
Doi evaluatori UNESCO se află în Ţara Haţegului pentru a evalua Geoparcul Dinozaurilor, care din 2005 face parte din Reţeaua Europeană şi cea Globală a Geoparcurilor sub egida UNESCO, urmând să recomande dacă îşi pierde statutul de geoparc internaţional sau dacă el va fi prelungit pentru patru ani.

Evaluatorii UNESCO Viviane Dargey, din Franţa, şi Nick Powe, din Marea Britanie, se află, de marţi şi până joi, în Ţara Haţegului, pentru o vizită de evaluare a statutului internaţional de membru al Reţelei Europene a Geoparcurilor şi al Reţelei Globale sub egida UNESCO de care se bucură Geoparcul Dinozaurilor, transmite corespondentul MEDIAFAX.

„Evaluarea presupune o vizită de validare, efectuată din patru în patru ani, în cadrul căreia se realizează o analiză a Geoparcului pe baza unor criterii internaţionale bine definite, urmată de întocmirea unui raport de evaluare şi formularea de recomandări, dacă este cazul. Pe baza raportului celor doi evaluatori, comitetul de conducere al Reţelei Europene şi al Reţelei Globale a Geoparcurilor va decide, în luna septembrie a acestui an, dacă Geoparcul Dinozaurilor Ţara Haţegului îndeplineşte sau nu condiţiile internaţionale„, a declarat, marţi, purtătorul de cuvânt al Geoparcului Dinozaurilor din Ţara Haţegului, Adina Popa.

Potrivit acesteia, în cazul unei decizii favorabile Geoparcul primeşte un cartonaş verde care consfinţeşte recunoaşterea internaţională pentru următorii patru ani.

Dacă nu sunt îndeplinite toate condiţiile, dar există posibilitatea realizării acestora în următorii doi ani, se acordă un cartonaş galben, iar dacă aceste condiţii nu sunt îndeplinite, este atribuit un cartonaş roşu şi se pierde statutul de geoparc internaţional, susţinut de UNESCO„, a explicat Adina Popa.

Potrivit acesteia, printre condiţiile de evaluare se numără rolul Geoparcului în conservarea patrimoniului natural şi cultural local, îndeplinirea obligaţiilor de management al ariei protejate, derularea de programe educaţionale privind protecţia mediului, promovarea geologiei şi a geoştiinţelor, dezvoltarea geo- şi ecoturismului, facilitarea turismului în zonă şi rolul pe care Geoparcul îl are în reţelele internaţionale.

Geoparcul Dinozaurilor din Ţara Haţegului este o arie protejată de tip parc natural administrată de Universitatea din Bucureşti, care se întinde pe o suprafaţă de peste 100.000 de hectare. Pe teritoriul său se află 80 de sate, grupate în zece comune, şi oraşul Haţeg, cu o populaţie de aproximativ 35.000 de locuitori.

Geoparcul Dinozaurilor din Ţara Haţegului este singurul din România membru al Reţelei Europene şi al Reţelei Globale a Geoparcurilor. De asemenea, în anul 2005 a fost primul Geoparc din Europa de Sud-Est care a obţinut acest statut internaţional. Factorul-cheie care personalizează acest teritoriu este reprezentat de siturile cu resturi de dinozauri din Cretacicul Superior. Dinozaurii pitici din Depresiunea Haţeg sunt unici în lume, importanţa ştiinţifică şi atractivitatea lor fiind sporită prin descoperirile de cuiburi cu ouă şi embrioni de dinozauri, de mamifere contemporane dinozaurilor şi a unei reptile zburătoare (Hatzegopteryx), din grupul pterosaurilor.

Sursa: Mediafax, Haţeg GeoParc,

NASA a anunțat că erupția din Tonga a fost „echivalentă cu sute de bombe Hiroshima”
Sfaturi simple pentru o clasare mai bună cu un conținut de calitate
O nouă ordine mondială, în viziunea Rusiei şi a Chinei. Cele două state contestă supremaţia SUA
Cercetătorii explică de ce atât de mulți oameni mor în timpul sau după actul sexual
Calviția, sau căderea părului, ar putea fi tratată cu ajutor din partea șoarecilor
Modă feminină atemporală – ce ar trebui să aibă fiecare femeie în garderoba ei?
De ce majoritatea europenilor și-ar dori să poată șterge ceva postat pe profilul lor de socializare în 2021
Telescopul Spațial James Webb a ajuns la destinație. Ce urmează acum pentru observator?