Home » D:News » Cele mai recente imagini transmise de Rosetta: ce arată ele despre ciudata cometă de care se apropie?

Mihaela Stanescu 08.02.2014
Cu mai puţin de o săptămână înainte de a intra pe orbita cometei 67P/Churyumov-Gerasimenko, sonda spaţială Rosetta a Agenţiei Spaţiale Europene (ESA) a transmis un nou set de imagini ale corpului ceresc spre care se îndreaptă. Imaginile dezvăluie noi caracteristici remarcabile ale cometei.

Imaginile au fost luate la data de 25 iulie 2014, de la o distanţă de aproximativ 1.950 km faţă de cometă.

Într-una dintre imagini se observă coma, învelişul de gaze şi praf din jurul nucleului. Imaginea surprinde o porţiune ce se întinde pe o suprafaţă de aproximativ 22.500 kilometri pătraţi. E posibil ca în imagine să apară doar partea internă a învelişului, cu densitate mai mare, iar coma să se întindă pe o suprafaţă mult mai mare în spaţiu.

Coma – învelişul de gaze şi praf al cometei, care se extinde pe o distanţă mare în spaţiu.    Foto: ESAComa - învelişul de gaze şi praf al cometei, care se extinde pe o distanţă mare în spaţiu.

O altă imagine arată că 67P/Churyumov-Gerasimenko are o formă mult mai neregulată decât se credea. Imagini anterioare arătaseră că nucleul are o formă bilobată, fiind probabil un aşa-numit corp binar de contact, format prin contopirea nucleelor a două comete care se deplasau una spre alta.

Cometa 67P/Churyumov-Gerasimenko este, cred astronomii, un corp binar de contact, format prin contopirea a două comete.    Foto: ESACometa 67P/Churyumov-Gerasimenko este, cred astronomii, un corp binar de contact, format prin contopirea a două comete.

Forma neregulată pune unele probleme legate de coborârea robotului Philae (din componenţa sondei Rosetta) pe suprafaţa cometei, operaţiune programată pentru luna noiembrie a acestui an. Va fi prima încercare de asolizare pe o cometă, iar acum oamenii de ştiinţă trebuie să decidă în care parte a nucleului de 4 km va coborî Philae.

De asemenea, forma neregulată pune unele probleme legate de măsurarea câmpului gravitaţional al cometei.

La 6 august, Rosetta va intra pe orbita cometei şi se va apropia treptat până la 30 km de suprafaţa acesteia.