Home » D:News » Capsula Cygnus s-a deconectat de la ISS şi s-a dezintegrat în atmosferă, aşa cum era prevăzut

Autor: Marius Comper 08.18.2014
Capsula spaţială Cygnus, fără echipaj uman la bord, care s-a deconectat vineri de la Staţia Spaţială Internaţională (ISS), pentru care a efectuat o misiune de aprovizionare, s-a dezintegrat aşa cum era prevăzut, duminică dimineaţă, la întoarcerea în atmosfera terestră.

Capsula a părăsit ISS şi a rămas pe orbită timp de două zile, după care şi-a activat motoarele pentru a reveni în atmosferă.

Echipajul de la bordul ISS a publicat pe platforma online Twitter imagini ale capsulei în timp ce se dezintegra în atmosferă.

Cygnus, care semăna cu un butoiaş de bere uriaş, a fost lansată pe 13 iulie, de la Wallups Island, Virginia, de compania privată americană Orbital Sciences Corporation, la bordul unei rachete Antares. Capsula s-a conectat la ISS trei zile mai târziu.

Capsula Cygnus a transportat la bordul ei peste 1.600 de kilograme de provizii pentru astronauţii de pe ISS, inclusiv alimente şi materiale pentru experimente ştiinţifice, dar şi o pompă de schimb pentru modulul japonez al staţiei.

Noua misiune spaţială, care a purtat numele „Orb-2”, a fost cel de-al doilea zbor spaţial oficial pentru capsula Cygnus, care a efectuat deja prima ei misiune de reaprovizionare a ISS în ianuarie 2014. Acesta este, totodată, cel de-al optulea zbor efectuat de compania Orbital Sciences în virtutea contractului ei cu NASA.

Orbital Sciences şi SpaceX sunt două companii private americane care au obţinut contracte importante cu NASA pentru mai multe misiuni către ISS, în valoare de 1,9 miliarde de dolari, respectiv 1,6 miliarde de dolari.

După retragerea din circulaţie a navetelor spaţiale americane, agenţia spaţială rusă – Roscosmos – a devenit singura agenţie spaţială care este capabilă, graţie lansatoarelor şi capsulelor Soyuz, să trimită astronauţi pe ISS şi să îi readucă apoi pe Terra. Roscosmos facturează NASA cu peste 70 milioane de dolari pentru fiecare astronaut trimis pe staţie.

Companiile SpaceX, Boeing şi Sierra Nevada au fost selecţionate de NASA pentru a dezvolta fiecare un vehicul spaţial privat cu scopul de a transporta astronauţi la bordul ISS şi pe alte destinaţii orbitale. Aceste noi vehicule spaţiale ar trebui să fie lansate în 2017.

În ceea ce priveşte misiunile de aprovizionare, ISS depinde de vehiculele automatizate de tip cargo ruseşti Progress, europene (ATV) şi japoneze (HTV), care sunt create pentru a fi folosite o singură dată şi se autodistrug arzând la reintrarea în atmosfera terestră, la finalul misiunii.

Pe cine trebuie să informeze mai întâi NASA dacă Perseverance găsește forme de viață pe Marte