Home » D:News » Injecţiile cu botox nu combat doar ridurile, ci ar putea chiar să trateze cancerul! Descoperirea inedită a cercetătorilor

Publicat: 22.08.2014
Blocarea impulsurilor nervoase din tumorile maligne ale stomacului folosind injecţii cu botox, o substanţă utilizată frecvent în tratamentele cosmetice împotriva ridurilor, pare să fie o terapie promiţătoare împotriva cancerului, potrivit unui studiu nou.

Cercetarea, care a presupus experimente asupra şoarecilor de laborator, include şi date din observaţiile asupra bolnavilor de cancer şi „arată că nervii controlează celulele suşă canceroase”, scriu cercetătorii Timothy Wang, de la Facultatea de Medicină a Universităţii Columbia din New York, şi Duan Chen, de la Universitatea Norvegiană de Ştiinţă şi Tehnologie.

„Blocarea impulsurilor nervoase face celulele canceroase mai vulnerabile, prin suprimarea unuia dintre factorii cheie care le controlează dezvoltarea”, explică profesorul Wang.

Efectul botoxului asupra cancerului ar putea fi explicat prin faptul că substanţa împiedică producţia de acetilcolină, un neurotransmiţător cheie care stimulează şi diviziunea celulară, arată cercetătorii ale căror descoperiri au fost publicate în revista Science Translational Medicine.

Oamenii de ştiinţă au folosit şoareci, cărora le-au provocat în prealabil cancer la stomac, şi au testat pe cobai patru metode de suprimare a impulsurilor nervoase. Toate cele patru metode au dus la oprirea dezvoltării tumorilor.

Au secţionat legăturile nervoase din jurul tumorii în cazul unora dintre rozătoare, doar pe o parte a tumorii în cazul altora şi au folosit botox pentru stoparea producerii de acetilcolină în cazul celui de-al patrulea grup de şoareci.

Un alt studiu, efectuat în Japonia pe 37 de bolnavi de cancer de stomac, a arătat că, în cazul pacienţilor care au suferit în timpul intervenţiilor chirurgicale şi o secţionare a nervilor din zona tumorii, rata de reapariţie a cancerului a fost mai mică.

Studii anterioare asupra şoarecilor cu cancer gastric au arătat, de asemenea, că utilizarea botoxului, în combinaţie cu alte substanţe anticancer, a dus la prelungirea vieţii cobailor cu până la 35%, comparativ cu şoarecii care au primit exclusiv chimioterapie.

„Având la bază studiile pe animale, cred că terapia cu botox şi alte metode de denervare vor creşte cu siguranţă eficacitatea chimioterapiei standard şi a terapiilor specifice„, a declarat pentru AFP profesorul Wang, care a subliniat, totodată, limitele acestor experimente ce au vizat exclusiv cancerul de stomac în stadiu incipient.

Cercetătorul speră să poată dezvolta, în laborator, agenţi de blocare a neurotransmiţătorilor, această abordare fiind, potrivit lui Wang, mult mai eficientă decât utilizarea botoxului şi intervenţiile chirurgicale asupra tumorilor maligne ale stomacului şi a altor tipuri de cancer.

Deocamdată, rezultatele încurajatoare ale experimentelor cu botox pe şoareci l-au convins pe profesorul Chen să demareze un test clinic în Norvegia, pe pacienţi suferind de cancer gastric.

„Credem că botoxul este o soluţie bună, pentru că poate fi utilizat local şi specific asupra celulelor canceroase”, a explicat profesorul Chen. „Botoxul poate fi injectat în timpul unei endoscopii gastrice care presupune doar o vizită de câteva ore la spital”, a continuat cercetătorul.

Profesorul Chen a subliniat ca botoxul, ale cărui efecte sunt localizate, „este mai puţin toxic decât mare parte a tratamentelor standard împotriva cancerului, mai ieftin şi cu mai puţine efecte secundare”.

Specialiştii consideră că botoxul poate fi un tratament complementar pentru bolnavii cu tumori gastrice inoperabile şi pentru cei în cazul cărora organismul nu mai răspunde la chimioterapie.

Medicii cred că metoda denervării tumorilor pentru a le stopa creşterea ar trebui să fie eficientă, probabil, şi împotriva altor tipuri de cancer, cum este cel de prostată, dar este nevoie de mai multe cercetări.

Tumorile gastrice reprezintă al patrulea tip de cancer ca incidenţă şi al doilea din punct de vedere al ratei mortalităţii raportate la această boală, la nivel mondial.

Surse: Mediafax, AFPColumbia University Medical Center, NTNU

Copiii aventuroși au o sănătate mintală mai bună, arată un studiu
Ce sunt găurile albe, „gemenele rele” ale găurilor negre?
Cercetătorii susțin că omenirea va transforma Pământul într-o „lume haotică“
Armata rusă, dotare sovietică și critici aprige (DOCUMENTAR)
O „față zâmbitoare”, surprinsă de Telescopul Hubble în spațiul cosmic
Elon Musk susține că întregul ADN uman ar putea fi stocat într-o bază de date
Ce reclamă românii la Garda de Mediu? „Vecina fumează ilegale și îmi intră mirosul în casă”
Cât de generoși sunt, de fapt, românii?
„Ne îndreptăm ca somnambulii spre un alt război rece”, avertizează șefa FMI
Studiu îngrijorător. Supraconsumul celor mai bogate țări distruge mediul în care trăiesc copiii lumii
Roverul Zhurong al Chinei a intrat în hibernare pentru a supraviețui iernii marțiene
Un „dragon al morții” uriaș, cu o anvergură a aripilor de 9 metri, dezgropat în Argentina
Astronomii au descoperit o colecție ascunsă de găuri negre masive
Pot fi transformate lentilele de contact în computere? Iată cele mai noi descoperiri
Cercetătorii studiază cum reacționează elefanții la moarte folosind videoclipuri de pe YouTube
Ce se întâmplă în corpul tău atunci când îți este foame?
Bateria care absoarbe CO2 atunci când se încarcă. Cum funcționează?