Home » D:News » Lansarea sondei spaţiale japoneze Hayabusa-2 va fi transmisă în direct, în sistem 4K

Autor: Mihaela Stanescu 12.01.2014
Lansarea în spaţiu a sondei japoneze Hayabusa-2, care se va întâlni în 2018 cu un asteroid, va fi transmisă în direct pe un canal TV special în sistem 4K, ce oferă o imagine de patru ori mai bună decât standardul full HD actual, a anunţat un consorţiu media-industrial, potrivit AFP.

Transmisiunea se va face în direct pe un canal TV 4K, prin satelit experimental, de la baza Tanegashima, locul de lansare a sondei spaţiale, situat în sudul Japoniei.

Lansarea sondei Hayabusa-2 era prevăzută pentru duminică, 30 noiembrie, dar Agenţia Niponă pentru Explorare Spaţială (JAXA) a anunţat, vineri, că va amâna trimiterea satelitului în spaţiu din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile.

Scopul transmiterii acestui eveniment în sistem 4K este de a testa tehnologia, dar şi de a-i convinge pe telespectatori să cumpere televizoare compatibile 4K, aparate din ce în ce mai numeroase pe rafturile magazinelor de produse electronice din Japonia.

„Diferenţa de preţ între un televizor 4K şi un model HD tinde să se reducă, pe măsură ce tot mai mulţi cumpărători vor alege noua tehnologie 4K”, a declarat un vânzator dintr-un uriaş magazin de produse electronice de la periferia oraşului Tokyo.

Companiile care participă la această transmisiune specială sunt grupul JVC Kenwood şi firmele Nextep, Japan Cablecast şi Japan Digitalserve.

Formatul 4K corespunde unei imagini alcătuite din 2.160 de linii orizontale, fiecare alcătuită din 3.840 de puncte, ceea ce înseamnă o imagine formată din circa 8 milioane de pixeli, de patru ori mai mult decât formatul HD actual.

Transmisiunile experimentale în format 4K au debutat în această vară în Japonia, pe un canal dedicat, conţinutul fiind oferit de mai multe posturi de televiziune.

Transmisiunile vor fi lansate din punct de vedere comercial în 2015, printr-un satelit din gama CS. Telespectatorii niponi care dispun de televizoare şi receptoare de satelit compatibile vor putea urmări Jocurile Olimpice de vară de la Rio de Janeiro, din 2016, în format 4K.

Lansarea în spaţiu a sondei Hayabusa-2 nu va avea loc mai devreme de luni.

Odată ajunsă în spaţiu, lansată cu ajutorul unei rachete H-2A, sonda se va îndrepta către 1999 JU3, un asteroid aproape sferic, cu diametrul de aproape 1 kilometru, în apropierea căruia va ajunge la jumătatea anului 2018.

Obiectivul misiunii constă în colectarea unor eşantioane de material cosmic de sub suprafaţa acestui corp ceresc care conţine carbon şi apă, pentru a identifica materiile organice ce existau în spaţiu la originea Sistemului Solar. Revenirea pe Terra este programată pentru sfârşitul anului 2020.

„Această misiune de colectare de materii primitive are potenţialul de a revoluţiona felul în care înţelegem condiţiile de formare a planetelor”, au explicat cercetătorii care coordonează acest proiect al Agenţiei spaţiale japoneze (JAXA). „În plus, misiunea poate să ne ofere şi alte informaţii importante pentru a ne proteja mai bine propria planetă”, au mai spus aceştia.

Hayabusa-2 este aproape identică cu Hayabusa, prima sondă niponă care s-a întâlnit cu un asteroid, dar beneficiază de tehnologii îmbunătăţite, care au ţinut cont de numeroasele avarii cu care s-a confruntat sonda din misiunea iniţială, ce a reprezentat totuşi o reuşită.

Asteroidul 1999 JU3 are aceeaşi orbită ca şi asteroidul precedent, Itokawa. El este însă de două ori mai mare şi conţine substanţe organice de natură diferită.

„Ajungând în apropiere de asteroidul 1999 JU3, sonda va analiza suprafaţa acestuia cu ajutorul instrumentelor de teledetecţie”, explică specialiştii de la JAXA.

Hayabusa-2 va lansa un vehicul spaţial robotizat, denumit Minerva2, şi un robot denumit Mascot (echivalentul lui Philae, robotul din misiunea Rosetta), creat de Centrul Naţional de Studii Spaţiale (CNES) din Franţa şi de omologul său german, DLR. Plasate pe asteroid, cele două mici vehicule spaţiale Minerva2 şi Mascot vor analiza, in situ, suprafaţa asteroidului.

Apoi, sonda Hayabusa-2 va trebui să facă faţă unei provocări tehnologice spectaculoase: va lansa un proiectil şi se va „ascunde” în spatele asteroidului, în timp ce acel proiectil va exploda deasupra lui 1999 JU3, proiectând în mod violent o bilă din metal, care ar trebui să facă un crater cu un diametru de câţiva metri.

Hayabusa-2 va reveni apoi în locul iniţial şi se va plasa pe asteroidul „rănit”, pentru a recolta materiale de pe scoarţa acestuia. Eşantioanele vor fi stocate în capsula care va reveni pe Terra la finalul anului 2020.

Acesta este programul teoretic al noii misiuni, care nu ar fi fost posibilă fără „miracolul” reuşit de precedenta, Hayabusa.

Cu o durată de şapte ani şi marcată de o serie infernală de defecţiuni, misiunea Hayabusa a devenit un veritabil simbol naţional al perseverenţei japoneze, care sfârşeşte întotdeauna prin a învinge adversităţile.