Home » D:News » ”Amprenta” galaxiei noastre a fost dezvăluită în amănunt cu ajutorul a două hărţi realizate de astronomi

Publicat: 07.07.2015
Astronomii au creat două hărţi noi ale Căii Lactee, imagini care dezvăluie în detaliu ”amprenta” galaxiei noastre.

Prima hartă ilustrează cu ajutorul unor bucle şi vârtejuri de culoare mişcarea în spirală a particulelor încărcate energetic în jurul câmpurilor magnetice. A doua arată miliardele de stele din Calea Lactee şi din galaxiile învecinate numite Norii lui Magellan, prin măsurarea distanţelor şi vitezelor acestora.

Împreună, cele două hărţi îi pot ajuta pe astronomi să înţeleagă mai bine formarea stelelor.

Buclele din prima hartă au fost descoperite în urmă cu mai bine de 50 de ani. Una dintre acestea, numită Bucla 1, acoperă cea mai mare parte a cerului nostru. Cercetătorii nu ştiu încă distanţa la care aceasta se află de Pământ, ei estimând că s-ar putea afla la o depărtare cuprinsă între 400 şi 25.000 de ani lumină.

FOTO: Daily Mail    FOTO: Daily Mail

Pe hartă se mai poate observa inelul masiv de praf din jurul nebuloasei Lambda Orionis care ar avea o dimensiune de circa 200 de ani lumină dintr-o parte în alta.

Inelul de praf a fost descoperit cu ajutorul telescopului Planck. Satelitul Planck a fost lansat în spaţiu în 2009 pentru a studia lumina antică a Big Bang-ului, dar a transmis şi imagini care le-au permis cercetătorilor să ”cartografieze” galaxia noastră.

A doua hartă a fost realizată cu ajutorul datelor culese de satelitul Gaia al Agenţiei Spaţiale Europene, care scanează cerul pentru a măsura, cu o acurateţe fără precedent, poziţiile şi vitezele cu care se deplasează miliarde de stele.

FOTO: Agenţia Spaţială Europeană    FOTO: Agenţia Spaţială Europeană