Home » D:News » A fost stabilită cauza prăbuşirii aeronavei MH17. Cine este responsabil?

A fost stabilită cauza prăbuşirii aeronavei MH17. Cine este responsabil?

A fost stabilită cauza prăbuşirii aeronavei MH17. Cine este responsabil?
Publicat: 17.10.2015
Raportul făcut public de Biroul de Anchetă pentru Securitate (OVV) cu privire la prăbuşirea avionului Malaysia Airlines MH17 şi moartea celor 298 de pasageri prezintă dovezi convingătoare că aeronava a fost doborâtă de o rachetă lansată de la o distanţă de 320 km, în Estul Ucrainei. O altă investigaţie olandeză, aflată în curs de desfăşurare, a prezentat înformaţii care susţine afirmaţiile de mai sus.

În urma investigaţiei s-a constatat că racheta care a prăbuşit avionul MH17 este un fragment dintr-un exploziv 9M38, lansat de sistemul de rachetă sol-aer Buk. Acest sistem, numit de către NATO şi “Gadfly” (tăunul), a intrat în funcţiune în 1982 şi a fost exportat masiv spre ţările estice. Un fragment exploziv dintr-o astfel de rachetă a fost identificat de către anchetatori. Lansatorul de rachete din sitemul Buk a fost retehnologizat în 1998 cu titlul de SA-17, numit “Grizzly”.

În ciuda apariţiei SA-17, prototipurile vechi sunt în continuare utilizate.

Sistemul de rachetă Buk este fabricat în uzina rusă Almaz-Antey, drept urmare sistemul Buk este prezent şi în forţele armate ale Rusiei, în concluzie, apare ideea că acest sistem care a doborât MH17 aparţine Ucrainei, afirmă profesorul de Inginerie Electrică şi Electronică de la Universitatea din Londra, David Stupples.

“Este o idee validă deoarece forţele ruseşti mai pot folosi încă tipul vechi de sisteme de rachetă, susţinîndu-i pe separatiştii ucraineni. Deci, participarea Almaz-Antey trebuie tratată cu o precauţie considerabilă”, afirmă el.

Radarul de control al sistemului Buk are montat identificatorul “friend or foe” (prieten sau duşman) capabil să deosebească automat dacă ţinta este: aliat, duşman, ori o aeronavă comercială sau civilă. Pentru identificarea avionului, sistemul Buk mai utilizează suplimentar şi un radar de supraveghere identic cu cel al controlului traficului aerian.

Site-ul Bellingcat, care a acumulat rapoarte, fotografii şi video din tot spaţiul internautic, afirmă că lansatorul Buk a fost transportat în Ucraina în iunie 2014. Cu 12 ore mai devreme ca aeronava malayesiană MH17 să se prăbuşească, un astfel de lansator a fost văzut ca fiind transportat înapoi la graniţa Rusiei. Apar întrebări dacă acesta a fost utilizat în scopul unui exerciţiu, însă nu se  demonstrează că acest lansator este responsabil de prăbuşirea aeronavei, potrivit site-ului Bellingcat. Imaginile de pe Bellingcat.com contrazic replicile Rusiei, survenite mai târziu, precum că ei nu ar fi transportat niciun astfel de sistem către Ucraina.

Imediat după ce valul acestor informaţii s-a potolit, liderul separatiştilor ucraineni, Igor Girkin, a postat, pe reţeaua de socializare Vkontakte, că trupele sale au distrus ceea ce ar fi fost un sistem militar ucrainean. Mai târziu, după ce a aflat că avionul era unul civil, Girkin a negat orice implicaţie.

“Noi suntem siguri că racheta care a doborât MH17 a fost lansată de unul dintre sistemele SA-11 sau SA-17. Putem afirma că racheta a fost lansată din estul Ucrainei. Dar o puşcă fumegândă nu este suficient, trebuie să avem pe cineva care ne va confirma că a fost implicat în asta şi ne va oferi mai multe probe”, mai spune profesorul de Inginerie Electrică şi Electronică de la Universitatea din Londra, David Stupples.

Sursa: IFLScience

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase