Home » D:News » Supercamionul lui Ceauşescu. ”Când îl vedeau, oamenii îşi făceau cruce”

Supercamionul lui Ceauşescu. ”Când îl vedeau, oamenii îşi făceau cruce”

Supercamionul lui Ceauşescu. ”Când îl vedeau, oamenii îşi făceau cruce”
Publicat: 15.11.2015
Supercamioanele româneşti produse la sfârşitul anilor ’80 aveau înglobată o tehnologie folosită acum de maşinile hibride Toyota

Ceauşescu a vrut ca inginerii români să-i facă un „camion-gigant” care să poată duce în benă o încărcătură de 120 tone la un singur transport. După zece ani de proiectare, în ’88 era omologat monstrul „DAC 120 DE” cu diametrul roţilor de 3,2 metri, lat cât şoseaua, ce cântărea 90 tone cu bena goală şi a cărui înălţime de 5,4 metri ajungea până la demarcaţia dintre etajele unu şi doi ale unui bloc.
 
Propulsia electrică dezvoltată la Electroputere Craiova utiliza o tehnologie similară cu cea întâlnită azi la maşinile Toyota Prius, având amplasate în roţile de pe puntea spate două motoare electrice ce dezvoltau 520 de cai putere fiecare, care îi permiteau camionului „DAC 120 DE” să ruleze cu 70 km/oră gol şi cu 55 km/oră încărcat. Prin circuitele electrice ale supercamionului curgeau curenţi de 1.200 volţi debitaţi de un generator diesel-electric alimentat de la două rezervoare de 1.600 litri fiecare. Cu tancurile de motorină pline, camionul putea rula 24 de ore din 24 timp de o săptămână. Servodirecţia, servofrâna hidraulică, aerul condiţionat şi scaunul cu amortizor care echipau supercamionul erau importate din Occident.
 
Numai pneurile marca Michelin costau 10.000 dolari bucata, îşi aminteşte inginerul Adrian Novac, unul din proiectanţii „monstrului”. „Erau pneuri speciale, fără cameră, care trebuiau să ţină cel puţin unul-doi ani de rulaj pe drumuri de carieră. Un astfel de cauciuc n-avea voie să se spargă decât dacă vreun buldoexcavator intra accidental cu cupa în el”. Umflatul unei singure roţi de 3,2 metri în diametru dura o jumătate de oră cu o instalaţie de debit mare, presiunea aerului din interiorul pneului era de aproape 10 atmosfere.

Sistemul de frânare al „camionului-mamut” seamănă cu cel folosit în zilele noastre de japonezi: „ Erau prevăzute cu două pedale de frână: una de securitate pentru blocarea completă a roţilor şi o frână dinamică bazată nu pe frecare, ci pe disiparea sub formă de căldură a energiei cinetice. Pe pante lungi, motoarele electrice din roţi deveneau generatoare de curent, însă spre deosebire de Toyota Prius, energia produsă nu se stoca în baterii, ci se disipa prin nişte rezistenţe electrice de frânare puse lateral pe platforma camionului, ca să se răcească de la aer”. Privit de aproape, camionul părea „un elefant stând lângă un copilaş. Erai mic, iar el era ca un monstru mare lângă tine.

Ca să poţi ajunge la cabină, amplasată la înălţimea de 2,5 metri, aveai o scară cu balustradă şi urcai treptele ca şi cum ai fi urcat la etajul întâi. Sus era o platformă ca un balcon de apartament pe care stăteam cu aparatura noi, inginerii, când făceam probe privind tensiunile din şasiu, viteza de deplasare, frânările, viteza de basculare. Acolo era răcoare, că eram bine protejaţi de soare sub cozorocul benei”. Scara de acces la cabină a stârnit un val de veselie la vremea ei: „La uzină la Roman, când a fost Ceauşescu prin ’84 şi a urcat să viziteze cabina unui camion de 120 de tone, a făcut o scenă din asta că toţi am râs„.

Citeşte aici continuarea!

Mihaela STOICA
Mihaela STOICA
Mihaela Stoica a fost redactor-șef Descopera.ro între februarie 2015 - decembrie 2021, iar în prezent este colaborator al site-ului. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
De ce oul fiert încă este un deliciu culinar greu de egalat?
De ce oul fiert încă este un deliciu culinar greu de egalat?
Gladiatorul din 2024, dovada că percepția față de bărbați este diferită în secolul XXI
Gladiatorul din 2024, dovada că percepția față de bărbați este diferită în secolul XXI
O tăbliță babiloniană ascunde greșeala de geometrie a unui student de acum 4.000 de ani
O tăbliță babiloniană ascunde greșeala de geometrie a unui student de acum 4.000 de ani
Se pare că inima are propriul său „creier”
Se pare că inima are propriul său „creier”
Experții, îngrijorați de distrugerea Stației Spațiale Internaționale! Cum ar putea avea de suferit atmosfera Pământului?
Experții, îngrijorați de distrugerea Stației Spațiale Internaționale! Cum ar putea avea de suferit atmosfera Pământului?
Cât ne va costa să rezolvăm problema schimbărilor climatice dacă nu luăm măsuri acum?
Cât ne va costa să rezolvăm problema schimbărilor climatice dacă nu luăm măsuri acum?
Hippias, sofist și polimat grec. Învățatul tuturor științelor
Hippias, sofist și polimat grec. Învățatul tuturor științelor
Laurence Olivier, unul dintre cei mai mari actori ai secolului XX. „Dacă nu aș fi fost actor, cred că aș fi înnebunit”
Laurence Olivier, unul dintre cei mai mari actori ai secolului XX. „Dacă nu aș fi fost actor, cred că aș fi înnebunit”
Robert Redford: „Nu am regrete, am făcut tot ce mi-a stat în putință”. „Problemele pot deveni oportunități atunci când oamenii potriviți se reunesc”
Robert Redford: „Nu am regrete, am făcut tot ce mi-a stat în putință”. „Problemele pot deveni oportunități atunci ...
Proprietarii de locuințe trăiesc mai mult, arată un studiu
Proprietarii de locuințe trăiesc mai mult, arată un studiu
SUPERNANNY IRINA PETREA propune 18 teme de discuție despre cum ne creștem copiii sănătos | ALTCEVA CU ADRIAN ARTENE
SUPERNANNY IRINA PETREA propune 18 teme de discuție despre cum ne creștem copiii sănătos | ALTCEVA CU ADRIAN ARTENE
Benzina cu plumb, responsabilă de zeci de milioane de cazuri de boli psihiatrice
Benzina cu plumb, responsabilă de zeci de milioane de cazuri de boli psihiatrice
Statele Unite ale Americii mai au de așteptat! NASA amână DIN NOU întoarcerea pe Lună
Statele Unite ale Americii mai au de așteptat! NASA amână DIN NOU întoarcerea pe Lună
Test de cultură generală. Locuitorii cărei țări beau apa mereu caldă sau fierbinte?
Test de cultură generală. Locuitorii cărei țări beau apa mereu caldă sau fierbinte?
A fost dezvoltată prima baterie de diamant din lume, alimentată nuclear, cu o durată de viață de 5.700 de ani
A fost dezvoltată prima baterie de diamant din lume, alimentată nuclear, cu o durată de viață de 5.700 de ani
Bitcoin a depășit pentru prima dată pragul de 100.000 de dolari
Bitcoin a depășit pentru prima dată pragul de 100.000 de dolari
Țara în care se fac cele mai multe terapii cu celule stem din lume
Țara în care se fac cele mai multe terapii cu celule stem din lume
Boala de care este posibil să suferi dacă te trezești de mai multe ori pe timpul nopții
Boala de care este posibil să suferi dacă te trezești de mai multe ori pe timpul nopții