Home » D:News » SpaceX a semnat primul ei contract cu NASA care îi permite să trimită astronauţi pe ISS

Publicat: 23.11.2015
NASA a oferit companiei SpaceX, deţinută de Elon Musk, primul contract ce permite firmei americane să trimită în anii următori echipaje de astronauţi pe Staţia Spaţială Internaţională (ISS), informează dailymail.co.uk.

Anunţul reprezintă o etapă formală într-un proces care a început în acest an, atunci când compania Boeing a primit, la rândul ei, din partea NASA permisiunea de a trimite echipaje de astronauţi pe avanpostul orbital la sfârşitul anului 2017.

„Este important să avem cel puţin două companii americane robuste care să trimită echipaje şi experimente ştiinţifice de o importanţă crucială de pe solul american până la bordul staţiei”, a declarat Kathy Lueders, managerul departamentului de Zboruri comerciale cu echipaje umane din cadrul NASA, într-o declaraţie dată publicităţii sâmbătă.

Atât Boeing, cât şi SpaceX au primit o finanţare de câteva miliarde de dolari de la NASA, pentru a restabili posibilitatea de acces a americanilor la bordul ISS, după retragerea din circulaţie a navetelor spaţiale în 2011.

Anunţul prin care NASA preciza o finanţare de 4,2 miliarde de dolari pentru Boeing şi de 2,6 miliarde de dolari pentru SpaceX a fost făcut în septembrie 2014.

Boeing anunţa în ianuarie 2015 că va fi prima companie privată care va transporta astronauţi pe ISS la bordul unei capsule CST-100 Starliner, începând cu sfârşitul anului 2017. Totuşi, NASA a declarat la scurt timp după aceea că „desemnarea companiei care va efectua primul zbor cu astronauţi la bord către ISS va fi realizată la o dată ulterioară”.

SpaceX lansează deja misiuni de tip cargo spre ISS şi lucrează în prezent la o nouă versiune a capsulei sale Drago, care să fie capabilă să transporte astronauţi.

Staţia Spaţială Internaţională va rămâne operaţională până în 2024. După retragerea din activitate a navetelor spaţiale americane, NASA este dependentă de Rusia pentru a transporta astronauţi americani pe şi dinspre ISS. Rusia taxează agenţia spaţială americană cu 70 de milioane de dolari pentru fiecare astronaut american transportat la bordul staţiei.