Home » D:News » O proteină comestibilă extrasă din mătăse ar putea fi folosită pentru conservarea fructelor şi legumelor

Autor: Mihaela STOICA 05.16.2016
O echipă internaţională de cercetători a publicat în revista Scientific Reports un studiu care descrie o nouă metodă de conservare a fructelor şi legumelor proaspete mai mult de o săptămână, chiar şi la temperatura camerei.

Cercetătorii au folosit o proteină extrasă din fibrele de mătase naturală – fibroina – pentru a trata fructele, aplicând o peliculă comestibilă pe suprafaţa acestora.

Fibroina din mătase este o substanţă hidrofobă asemănătoare colagenului, folosită de viermii de mătase pentru a proteja coconul de umezeală. Proprietăţile sale permit evaporarea apei şi eliminarea gazelor din interior, menţinând în acelaşi timp o umiditate optimă a coconului în care se dezvoltă pupa.

Alimentele perisabile, cum sunt fructele, se coc în urma procesului de respiraţie celulară, iar gestionarea evaporării apei şi a emanării gazelor poate constitui cheia pentru stoparea alterării lor. Substanţa creată pentru protejarea alimentelor a fost aplicată într-un strat foarte subţire, de un micrometru grosime. Fructele astfel tratate au fost lăsate la temperatura camerei timp de o săptămână, timp în care şi-au păstrat fermitatea, culoarea şi gradul de suculenţă, comparativ cu alte fructe netratate, care s-au stricat.

Cel mai important aspect: pelicula este comestibilă, compoziţia sa chimică fiind în limitele acceptate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii. Ea împiedică pătrunderea oxigenului şi astfel, întârzie procesul de descompunere.

Studiul este deosebit de important în contextul în care statisticile arată că o treime din alimentele produse la nivel global ajung la gunoi, iar în cazul legumelor şi fructelor procentul este chiar de 50%, din cauza alterării rapide.

În plus, metodele controversate de conservare folosite de multe companii, precum aplicarea de ceară necomestibilă, ar putea fi eliminate şi înlocuite cu o soluţie naturală, complet sigură şi nedăunătoare.

Sursa: Rador