Home » D:News » Fizicienii maghiari susţin că este posibil să fi descoperit cea de-a cincea forţă fundamentală din Univers

Alin Motogna 05.28.2016
În cosmos, ar putea exista o particulă, denumită ,,foton întunecat", care ar putea transporta această forţă.
Până de curând se credea că totul în Univers este controlat de doar patru forţe fundamentale: gravitaţională, electromagnetică, nucleară slabă şi nucleară tare. Dar acum, fizicienii din Ungaria susţin că este posibil să fi găsit dovezi ale existenţei unei a cincea forţe. Dacă teoriile vor fi demonstrate, însemnă că tot ceea ce ştim despre Univers ar trebui reinterpretat.

Cu ajutorul celor patru forţe, a căror existenţă a fost demonstrată deja prin metode ştiinţifice, poate fi explicat tot ceea ce se petrece în Univers. În acest sens, forţa gravitaţională este cea care uneşte planetele şi gravitaţia, forţa electromagnetică are rolul de a ţine moleculele unite, forţa nucleară tare ţine laolaltă nucleele atomilor, iar cea nucleară slabă are efect asupra particulelor elementare care compun atomii.

Dovezile existenţei celei de-a cincea forţe au fost găsite anul trecut, când o echipă din cadrul Academiei Ungare de Ştiinţe a raportat că au propulsat protoni asupra unui eşantion de litiu-7. În timpul experimentului, cercetătorii au detectat un nou tip de boson, care avea o greutate de 34 ori mai mare decât cea a unui electron.

Iniţial, reuşita specialiştilor maghiari a fost trecută cu vederea, până când o echipă din SUA a publicat propria lor analiză, la sfârşitul lunii trecute, pe site-ul arXiv. Cercetătorii coordonaţi de Jonathan Feng, de la Universitatea din California, au arătat că datele obţinute de experţii din Budapesta nu sunt în contradicţie cu rezultatele experimentelor anterioare şi au calculat că noul boson ar putea fi descris prin intermediul unei a cincea forţe fundamentale.

Studiul reluat de oamenii de ştiinţă americani nu a fost încă revizuit de experţii internaţionali. Cu toate acestea, rezultatele obţinute până acum au fost făcute publice, astfel că mai multe echipe de cercetare din întreaga lume au demarat deja proiecte prin care încearcă să demonstreze existenţa celei de-a cincea forţe existente în Univers.

Nu este pentru prima dată când cercetătorii susţin că au detectat cea de-a cincea forţă din Univers. În acest sens, există mulţi oameni de ştiinţă care consideră că în cosmos există o particulă denumită ,,foton întunecat”. Acesta ar putea transporta o nouă forţă, cu ajutorul căreia poate fi demonstrată existenţa materiei întunecate.

Pentru a dezlega acest mister, echipa condusă de fizicianul Attila Krasznahorkay a propulsat protoni asupra unor ţinte de litiu-7 şi a aflat că în urma acestor coliziuni au rezultat nuclee instabile de beriliu-8, care au fost mai apoi separate în perechi de electroni şi pozitroni.

În momentul în care proiecţiile s-au făcut la un unghi de 140 de grade, numărul perechilor a crescut până când pe grafice a apărut o buclă care indica prezenţa unei noi particule. Cercetătorii au realizat o serie de calcule şi au ajuns la concluzia că noua entitate ar avea o masă de circa 17 MeV. Specialiştii maghiari susţin că nu se aşteptau să obţină un asemenea rezultat pentru un ,,foton întunecat”, ci el ar indica prezenţa unei particule total diferite.

,,Suntem foarte încrezători cu privire la rezultatele pe care le-am obţinut până acum”, a declarat Krasznahorkay pentru revista Nature. Cercetătorul maghiar spune că şansa reperării unei anomalii precum cea identificată pe grafice este în jur de 1 la 200 de miliarde.

Comunitatea ştiinţifică internaţională este, deocamdată, sceptică în ceea ce priveşte rezultatele obţinute de specialiştii maghiari. Cu toate acestea, cercetătorii sunt optimişti şi speră că, în viitorul apropiat, concluziile la care au ajuns fizicienii din Budapesta să poată fi considerate valide.

Vă mai recomandăm şi: Universul, dezvăluit într-o imagine

Câte universuri există în multivers?

Fotografia “de epocă” a Universului

Israel a început testele cu un dirijabil uriaș care va avertiza asupra atacurilor cu rachetă
Cum să eviți un rezultat fals-pozitiv atunci când folosești un test rapid antigen pentru SARS-CoV-2
Împaratul care a adus grandoare Imperiului Roman
A fost anunțată data pentru a patra ediție a festivalului Neversea
Câți dintre utilizatorii rețelelor sociale și-au pierdut slujba din cauza postărilor
Inginerii proiectează un robot autonom care poate deschide ușile și poate găsi cea mai apropiată priză
Masa Tăcerii, una dintre cele mai cunoscute sculpturi ale maestrului Constantin Brâncuși
O companie anunță că poate transforma deșeurile din plastic în petrol de calitate înaltă
Metaverse: 5 lucruri de știut și ce ar putea însemna pentru tine
Uimitor! Un nou medicament a vindecat paralizia unor șoareci cu leziuni ale măduvei spinării
Noi descoperiri remarcabile în orașul antic Aizanoi, din Turcia
Unity Software va cumpăra studioul de efecte speciale Weta Digital. La cât ajunge achiziția
Primul om din lume diagnosticat cu o afecţiune provocată de schimbările climatice
Orașul New York își ia adio de la unul dintre cele mai emblematice produse ale sale
Un mozaic galo-roman, de excepție, a fost găsit sub grajdul unui castel
Crima brutală care a inspirat serialul „Twin Peaks”, nerezolvată după mai bine de un secol
Explicația incredibilă oferită de Elizabeth Holmes, fondatoarea Theranos, pentru rezultatele eronate ale companiei
Târgul de Crăciun de la Sibiu se deschide în 26 noiembrie. Cum se va face accesul?