Home » D:News » Biochimişti, nemulţumiţi că efectuarea analizelor de laborator poate fi realizată de absolvenţi fără pregătire specială în domeniu

03.26.2018
Biochimiştii din Sistemul de Sănătate cer revizuirea proiectului de lege, prin care analizele de laborator ar urma să fie efectuate de absolvenţi de biologie/chimie, fără ca aceştia să aibă pregătire specială în acest domeniu, precizând că pacienţii sunt cei mai afectaţi de această decizie

Potrivit proiectului de lege privind exercitarea profesiilor în sistemul de sănătate, la art. 746, alin. 2, reiese că „Profesia de biochimist, biolog sau chimist se exercită de către persoanele posesoare ale unui titlu de calificare în biochimie, biologie şi chimie”, informează Mediafax.

„Nu orice absolvent de biologie şi chimie are competenţa de a efectua analizele medicale. (…) Această competenţă este dată de diploma de licenţă în biologie/chimie şi de absolvire a unui program de master în domeniul laboratorului medical. (…) Rolul nostru este acesta, de a menţine la un nivel înalt competenţa celor care poartă responsabilitatea corectitudinii rezultatelor analizelor medicale.(…) Impactul este major aspra pacientului. Dacă elimini competenţa specialiştilor, rezultatul acela va fi sau nu va fi corect. Cine are interesul să elimine competenţa dintr-un proiect de lege, dacă noi, specialiştii, nu susţinem acest lucru.”, a explicat, în cadrul unei conferinţe de presă, Constanţa Popa, preşedintele Ordinului Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor în Sistemul Sanitar din România (OBBCSSR).

Aceasta a explicat că Ministerul Sănătăţii nu a ţinut cont de propunerile oferite de OBBCSSR şi nici nu a purtat discuţii cu membrii Ordinului.

„Am primit mail de la MS cu solicitarea de a pune un punct de vedere şi propuneri, am trimis punctul de vedere urgent, în care atrăgeam atenţia asupra multor aspecte ale proiectului de lege, nimeni nu ne-a consultat când a fost făcut (n.r. proiectul de lege) deşi trebuia să ne consulte. Am aşteptat să fim chemaţi, să discutăm să arătăm punctul nostru de vedere corect. Am trimis 12 adrese MS la diferite direcţii. Nimeni nu ne-a chemat să ne audă punctul de vedere”, a adăugat Constanţa Popa.

Potrivit acesteia, peste 80% dintre diagnosticele medicale se pun pe baza analizelor de laborator.

De asemenea, şi pacienţii şi-au exprimat îngrijorarea faţă de aceste schimbări legislative, precizând că bolnavii vor fi cei care vor suferi cel mai mult dacă aceste analize de laborator nu vor fi efctuate corespunzător.

„Nu suntem de acord cu aceste modificări, care ar putea să ne marcheze viaţa definitiv. Suntem de acord cu profesioniştii, cu corpul profesional, care să rămână un filtru în acordarea acelor drepturi de practică şi să nu fie orice absolvent de facultate indiferent de specializare, în afară de cea medicală, să vină să efectueze analize medicale. (…) Medicul, ştiind că vine un chimist din chimie industrială şi o să fim analizaţi industrial, cu siguranţă se va gândi de două ori sau ne va pune să repetăm analizele într-ul laborator unde nu sunt asemenea chimişti. Cu tot respectul pentru profesia lor, dar nu este binevenită aici, aici trebuie să lucreze profesioniştii. Medicul se va gândi de două ori dacă ne recomandă tratamentul conform acelor analize”, a explicat Cezar Irimia, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor Bolnavilor de Cancer.

Ordinului Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor în Sistemul Sanitar din România (OBBCSSR) a precizat că în cazul în care nu se va renunţa la aceste modificări, va acţiona în judecată Ministerul Sănătăţii.

Părul uman, folosit la curățarea petrolului care poluează oceanele
Un fermier a dat peste o piatră foarte rară, de mare importanță, în timp ce își ara câmpul
Prin ce schimbări a trecut Constituția SUA de-a lungul timpului?
Oamenii de știință au confirmat că teoria lui Alan Turing explică misterioasele „cercuri ale zânelor”