Home » D:News » Posibil cutremur pe Marte, detectat în premieră de sonda spaţială InSight

Posibil cutremur pe Marte, detectat în premieră de sonda spaţială InSight

Publicat: 25.04.2019
Sonda spaţială InSight, a Administraţiei Spaţiale şi Aeronautice Naţionale din SUA (NASA), a identificat un posibil cutremur pe Marte, acesta fiind primul eveniment seismic detectat pe planetă, relatează BBC.

Experţii NASA au transmis că semnalul, receptat în data de 6 aprilie, este primul eveniment seismic detectat pe o altă planetă. Activităţi seismice au mai fost detectate doar pe Lună. Oamenii de ştiinţă au transmis că tremorul identificat pe Marte are caracteristici similare cu datele colectate de senzorii Apollo pe Lună.

Conform raportului iniţial, seismul ar fi putut fi provocat de o crăpătură din interiorul planetei sau de un impact al unui meteorit.

„Este probabil un seism cu magnitudinea de 1 sau 2, la o adâncime de aproximativ 100 de kilometri. Sunt foarte multe incertitudini, dar este o posibilitate”, a declarat profesorul britanic Tom Pike.

Sonda InSight a ajuns pe Marte pe 26 noiembrie, după o călătorie de şapte luni prin spaţiu. În data de 7 decembrie, NASA a difuzat, în premieră, o înregistrare audio a vântului de pe Marte, sub forma unei vibraţii înregistrate de sonda InSight.

Misiunea InSight, un dispozitiv spaţial conceput de NASA pentru analizarea activităţii seismice şi a structurii interne a lui Marte, este programată să dureze doi ani.

Sonda InSight a costat 993 de milioane de dolari şi este primul dispozitiv spaţial care ajunge pe Marte din 2012, când roverul Curiosity al NASA a atins suprafaţa planetei. Dispozitivul spaţial, cu o înălţime de aproximativ un metru (circa 5,5 metri după extinderea panourilor solare), a fost lansat în urmă cu aproape şapte luni şi a parcurs circa 482 de milioane de kilometri, fiind o etapă de pregătire în vederea unei misiuni cu echipaj uman pe Marte, pe care NASA speră să o facă până în 2030.

InSight, care are o durată de funcţionare de doi ani, a fost construit de Lockheed Martin şi are ca model sonda Phoenix, care a ajuns în apropierea polului nord al planetei roşii în anul 2008.