La o prezentare din cadrul London Fashion Week din februarie a.c., câțiva jurnaliști de modă, stiliști și editori și-au admirat ținutele unii altora. Nu mică le-a fost mirarea atunci când au descoperit că piesele cele mai apreciate proveneau din magazine second-hand – multe dintre ele chiar din organizații caritabile.
Deși poate părea surprinzător, moda second-hand este deja un secret bine cunoscut în cercurile industriei. De exemplu, Kate Moss e faimoasă pentru pasiunea ei pentru haine vintage, iar Vogue UK a organizat recent un târg vintage în colaborare cu eBay. Vedete internaționale precum Zendaya, Kendall Jenner și Miley Cyrus aleg tot mai des ținute de arhivă pentru aparițiile pe covorul roșu. Inclusiv retailerul de lux Selfridges a lansat propria secțiune de produse recondiționate – Reselfridges, dedicată genților și accesoriilor designer, dar la mâna a doua, notează The Guardian.
Pentru pasionații de modă, cumpărăturile second-hand oferă o adevărată vânătoare de comori. Unii își găsesc perechea ideală de blugi Levi’s 501 într-un magazin second-hand, alții descoperă cămăși clasice Ralph Lauren sau cravate de mătase cu design unic într-un colț uitat al unui magazin caritabil din Londra. Și da, se pot găsi piese de designer – o cămașă vintage Christian Dior pentru doar 60 de lire este o astfel de „captură”.
Dar nu doar profesioniștii din modă au descoperit farmecul hainelor cu istorie. Conform unui raport ThredUp, piața globală de îmbrăcăminte second-hand este estimată să crească de aproape trei ori mai rapid decât cea a hainelor noi până în 2029. Această tendință nu e alimentată doar de prețurile mai accesibile și unicitatea pieselor, ci și de o conștientizare tot mai mare privind impactul asupra mediului.
Achiziționarea hainelor deja purtate prelungește durata de viață a fiecărui articol vestimentar și reduce impactul asupra planetei. Asta înseamnă mai puțină apă, energie și resurse folosite. Potrivit Oxfam, cumpărarea unei perechi de blugi și a unui tricou poate economisi echivalentul a 20.000 de sticle de apă comparativ cu achiziția unor articole noi. În contextul unei industrii a fast fashion-ului aflate în plină expansiune, moda sustenabilă poate fi exact „antidotul” de care avem nevoie.
Cei care caută haine cu personalitate știu că există câteva „trucuri” care fac diferența. Aplicații de profil sunt un bun punct de plecare, dar nimic nu se compară cu o vizită într-un magazin. De asemenea, evită cumpărăturile impulsive – chiar și când vine vorba de articole second-hand, regula „cumpără mai puțin, dar mai bun” rămâne valabilă.
Și data viitoare când primești un compliment pentru ținuta ta, spune cu mândrie: „E second-hand!”
Cum se transformă cumpărăturile de haine second-hand într-o experiență urată
Care sunt cele mai frecvente înșelătorii la cumpărarea de mașini second-hand
Sustenabilitate și profit: cum rezolvă companiile hainele returnate de clienții mărilor magazine
De ce este indicat să spălăm hainele la temperaturi mai scăzute?