Home » D:News » Formarea unei planete, observata pentru prima data de astronomi

Formarea unei planete, observata pentru prima data de astronomi

Adrian Nicolae 01.07.2008
Formarea unei planete, observata pentru prima data de astronomi
Formarea unei planete in interiorul discului de praf si gaz care inconjoara o stea tanara a putut fi observata in premiera in jurul lui TW Hydrae, un astru in varsta de doar 8 -10 milioane de ani, potrivit unui studiu aparut in revista Nature, informeaza AFP.

O echipa de astronomi de la Institutul Max-Planck de astronomie din Heidelberg, Germania, a detectat o planeta de aproape 10 ori mai mare decat Jupiter (cea mai mare planeta a sistemului nostru solar), care incojoara steaua sa in 3,56 zile, la o distanta de 0,04 unitati astronomice (UA), adica de 25 de ori mai mica decat cea dintre Pamant si Soare. Astronomii au recurs la o metoda de calcul bazata pe lumina emisa de stea.

"Acest lucru demonstreaza faptul ca planetele se pot forma in zece milioane de ani, inainte ca discul sa fie spulberat de vanturi solare si radiatii", fenomen care apare cam la 10 milioane de ani de la nasterea unei stele, spun astronomii germani.
Este o teorie comun admisa de cercetatori faptul ca planetele se formeaza in discurile care inconjoara stelele tinere. Procesul formarii planetelor nu este, insa, cunoscut pe deplin.
Pana in prezent, nu a fost detectata nici o planeta in jurul unei stele cu o varsta mai mica de 100 de milioane de ani. Sistemul solar are o vechime de 4,57 miliarde de ani.
"Dezvoltarea firelor de praf de ordinul unui micrometru (o miime dintr-un milimetru) in embrioni de planete in urma coliziunilor este, probabil, mecanismul care duce la formarea nucleelor planetare", potrivit cercetatorului Johny Setiawan.
Crescand, aceste nuclee devin suficient de masive pentru a retine o parte din gazul in suspensie din jurul stelei, potrivit astronomilor, care adauga ca, totusi, nu este exclus ca planetele uriase sa se formeze direct datorita instabilitatilor gravitationale in discurile stelelor.
In prezent, se cunosc aproximativ 270 de planete, descoperirea primei exoplanete (exterioara sistemului solar) datand din 1995.