Home » D:News » Planeta Mercur, dezvaluita?

Planeta Mercur, dezvaluita?

01.17.2008
Planeta Mercur, dezvaluita?
Lansata in 2004, nava Messenger are ca misiune observarea si fotografierea planetei Mercur. In cursul serii de luni, 14 ianuarie 2007, timp de trei ore, sonda NASA a survolat, la mai putin de 200 km altitudine, suprafata fierbinte a celei mai mici planete din sistemul nostru solar, care este in acelasi timp si cea mai apropiata de Soare (doar 58 milioane de km in comparatie cu cei 150 milioane de km care despart Terra de Soare), realizand 1300 de clisee luate cu ajutorul a trei instrumente de mare rezolutie aflate la bordul navei Messenger.

Purtatorul de cuvant al centrului de control de la Universitatea John Hopkins, din Maryland asigura ca misiunea este un success.

Este prima data dupa 33 de ani, cand un corp spatial se afla atat de aproape de Mercur.
In 1974 si 1975 sonda americana Mariner 10 s-a apropiat de suprafata planetei in trei reprize. Insa norocul nu a fost de partea misiunii spatiale, deaorece Mercur a aratat de fiecare data aceeasi fata soarelui. Mariner 10 nu a putut fotografia decat 45% din suprafata sa, cea mai mare parte nefiind inca niciodata observata in direct.

Dupa mai bine de 15 ani, astronomii au recurs la alte tehnici, cum ar fi reflexia undelor radar emise de radiotelescoape, pentru a-si face o mica idee despre ceea ce se afla in emisfera necunoscuta a planetei.
Parerile sunt impartite, unii sustinand ca acolo se afla un crater gigant de mai bine de
2 000 km in diametru, cauzat de un impact cu un asteroid, iar altii banuiesc ca vor gasi  cel mai tanar vulcan din sistemul solar.

Imaginile, care vor fi transmise catre Terra incepand de joi, 17 ianuarie 2007, vor fi in masura sa dezlege misterul si sa ofere cercetatorilor raspunsuri, cel putin pentru o parte din intrebarile pe care acesta secretoasa planeta le-a ridicat.

In timp ce oamenii de stiinta vor analiza imaginile, Messenger isi va continua misiunea de cercetare in spatiu. Multumita acestui prim zbor, care va fi urmat de alte doua in octombrie 2008 si septembrie 2009, Messenger va acumula destula energie gravitationala  pentru a-si continua calatoria, care va insuma aproape 5 miliarde de km in total, si se va pregati pentru a patra si ultima misiune pe Mercur, in martie 2011, in cursul careia sonda se va lansa pe orbita.

Aceasta va efectua, in mai putin de un an, o misiune de observare inedita si minutioasa a acestei planete, considerata deseori ca fiind sora geamana a Lunii.
Studiul morfologiei, al campului magnetic si al compusilor chimici volatili prezenti eventual la suprafata sa, a carei temperatura medie este de 450 grade Celsius, vor permite o mai buna intelegere a formarii sistemului solar.

Messenger va survola pentru prima data cei doi poli ai planetei Mercur, care au particularitatea de a nu fi fost niciodata expusi la Soare, ceea ce face ca temperatura sa fie mult mai scazuta, lasand chiar posibilitatea formarii ghetii in adancime.

Sursa: Le Figaro