Home » D:News » Marte, planeta maimutelor

Marte, planeta maimutelor

04.15.2008
Marte, planeta maimutelor
Dupa ce si-au dovedit calitatile de astronauti in nu mai putin de 12 misiuni spatiale, maimutele de la Institutul Medical de Primatologie din Vesyoloye, Rusia, vor fi primele fiinte vii care vor ajunge pe Marte, anunta Boris Lapin, directorul institutiei.

Macacii vor fi supusi radiatiilor de pe Planeta Rosie, cele care prezinta cel mai mare pericol pentru astronauti.

„Primatele si oamenii au aproximativ aceeasi rezistenta la radiatii, ceea ce face din macaci cei mai buni candidati la o viitoare calatorie pe Marte. De aceea am considerat ca este mult mai bine sa efectuam teste pe maimute decat pe caini sau alte animale”, subliniaza Lapin.

Proiectul care se numeste Marte-500 va incepe anul viitor si va include un program sever de antrenament in care subiectii vor trebui sa petreaca 17 luni intr-o capsula spatiala din Moscova, ce va reconstitui conditiile unei calatorii interplanetare.

Pe langa efectele radiatiilor, savanti rusi vor observa si reactiile organismelor vii la o sedere prelungita intr-un spatiu lipsit de gravitatie, la izolare si la o dieta formata exclusiv din sucuri nutritive si paste de fructe.

Daca oamenii de stiinta sunt optimisti in ceea ce priveste reusita proiectului, nu aceeasi parere o au si organizatiile pentru protectia animalelor atat din Rusia cat si din alte tari.

„Oamenii sacrifica in fiecare an peste 100 de milioane de animale in numele stiintei si al modei. Este timpul sa ne gandim la o alternativa in ceea ce priveste experimentele pe animale”, sustine Andrei Zbarsky, liderul uneia dintre miscarile ecologiste care se opun proiectului Marte-500. Acesta aminteste de cazul Laika, catelusa lansata pe orbita Pamantului in 1957, care a murit din cauza defectiunilor la sistemul de mentinere a vietii din naveta Sputnik 2.

Controversele sunt departe insa de a fi finalizate, asa cum declara Anaida Shaginyan, unul dintre cercetatorii implicati in proiect: „Ne pare rau pentru maimute si este adevarat ca ar putea muri in timpul misiunii. Dar aceste experimente sunt imperios necesare pentru a salva viata oamenilor care vor calatori in viitor pe Marte”.

Conform oamenilor de stiinta, nicio misiune de explorare a Planetei Rosii nu este posibila in mai putin de un deceniu.

Sursa:BBC