Home » D:News » Tot mai multe femele virgine de rechin dau nastere la pui

Tot mai multe femele virgine de rechin dau nastere la pui

Autor: Nicu Parlog 10.13.2008
Tot mai multe femele virgine de rechin dau nastere la pui
O femela de rechin din specia rechinului de Atlantic cu coada neagra nu a aratat nici un semn de graviditate deoarece intreaga sa viata si-a petrecut-o intr-un acvariu din Virgina, acvariu in care nu fusese introdus nici un rechin mascul. Cu atat mai mare a fost mirarea cercetatorilor cand, la autopsia femelei de rechin, au descoperit ca aceasta urma sa dea nastere unui pui!

Rechinii nu se afla deloc la prima intamplare socanta de acest gen. Primul caz de asa numita “nastere virgina” a fost descoperit in luna mai 2007, cand o femela de rechin-ciocan, a dat nastere unui pui perfect sanatos, cu toate ca inca de la nastere, femela de rechin-ciocan a stat singura timp de 3 ani in acvariul gradinii zoologice din Nebraska.
Al doilea caz este cel al femelei de rechin de Atlantic cu coada neagra, denumita de cercetatori Tidbit.

“Nu am observat nicio forma de comportament tipic perioadei de repoducere. In plus, in bazinul unde a stat Tidbit nu mai statuse nici un mascul de pest opt ani. Pur si simplu suntem in fata unui moracol”, declara Ben Firchau, ingrijitor la Virginia Aquarium.Expertii in studiul rechinilor sunt totusi de alta parere :
-Cred ca totul tine de un aspect reproductiv straniu pe care multe femele de rechin il pot controla. Astfel aceste femele pot crea in interiorul lor celule reproducatoare masculine care le pot fecunda propriile ovule, este de parere Demian Chapman, expert in studiul rechinilor din cadrul Institute for Oceanic Conservation Sciente, din Universitatea Brook, New York.

Tidbit si femela de rechin-ciocan se numara printer cel 70 de specii de animale vertebrate, care mai include aici varanul de Komodo si unele specii de serpi, care stapanesc acest gen de reproducere. In cadrul acestor specii, un ovul nefertilizat se poate dezolta intr-un pui viabil, fara ca ovulul sa fi fost fecundat de vreun spermatozoid.
Denumit in limbaj stiintific, partenogeneza automictica, nasterea virgina incepe in momentul produceri ovulelor. In cadrul meiozei, femelele produc celule pre-progenitoare care se dezvolta apoi in ovule.

In cazul lui Tidbit, una dinte aceste celule a actionat ca un spermatozoid surogat si a reusit astfel sa fertilizeze ovulul. Fenomenul este foarte rar, chiar si in cadrul speciilor care sunt capabile de el. Cercetatorii considera ca acesta este o masura extraordinara luata de bagajul genetic al individului pentru a salva specia respectiva de la disparitie, in momentele in care nu se gasesc masculi suficienti. Acest fenomen nu se intalneste decat la unele specii de pesti, amfibieni si reptile. Mamiferele si pasarile nu au prezentat si nu prezinta asa zis-a “nastere virgina”.

Sursa : Live Science

Care este rolul constituțional al reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii?