Home » D:News » Clonare din mormant: mamutii vor fi readusi la viata

Clonare din mormant: mamutii vor fi readusi la viata

Autor: Safta Alexandru 11.04.2008
Clonare din mormant: mamutii vor fi readusi la viata
Oamenii de stiinta japonezi au reusit sa cloneze un soarece mort dupa 16 ani in care acesta a fost tinut inghetat. Este prima oara cand clonarea unui animal congelat reuseste

Cercetatorii spun ca descoperirea lor va aduce beneficii la nivel mondial si va putea fi folosita in recuperarea unor specii de animale disparute, precum mamutul sau tigrul smilodon. Totusi, “cainii de paza” ai eticii s-au sesizat si amendeaza experimentul ca fiind unul tulburator. Criticii spun ca acesta va aduce lumea mai aproape de ziua in care oamenii vor incerca sa-si cloneze rudele demult decedate, pastrate in clinici de crioprezervare. Experimentul japonezilor vine la 11 ani dupa ce oamenii de stiinta britanici au uimit lumea cu oaia clonata Dolly. Desi de atunci cercetatorii au repetat duplicarea in laborator a animalelor, ei au folosit intotdeauna celule vii, spre deosebire de cazul prezent, cand clonarea a fost reusita cu tesut mort. S-a crezut initial ca gheata va distruge ADN-ul celulelor, facandu-le inutilizabile. Dar echipa de japonezi a folosit celule din creier si crede ca ridicatul continut de grasime al acestei regiuni impreuna cu protectia oferita de craniu au redus pagubele asupra celulelor.

Experimentul a fost desfasurat de catre doctorul Teruhiko Wakayama si colegii sai de la Centrul de Dezvoltare Biologica din Kobe, Japonia. El declara ca “desi 16 ani nu inseamna o perioada indelungata pentru inghetarea celulelor, clinicile de fertilizare in-vitro au adesea mostre de sperma inghetata pe perioade mai indelungate si de aceea nu exista niciun motiv stiintific pentru care unele animale disparute sa nu poata fi regenerate in mod asemanator.” Cercetatorii au incercat sa cloneze soareci si din alte parti ale trupului animalului congelat, dar au ajuns la concluzia ca celulele cerebrale au fost cele mai viabile. Chiar si utilizarea acestora s-a dovedit insa a avea o rata scazuta de succes, din peste 1.000 de incercari, producandu-se numai sapte clone sanatoase. Mai mult de 500 de embrioni au murit dupa ce au fost implantati in pantecele mamelor-surogat. De aceea, in prezent, utilizarea acestei tehnici la oameni este una periculoasa si inacceptabila.

Sursa: DailyMail