Home » D:News » Astronomii elaboreaza prima harta a aurorelor de pe Marte

Astronomii elaboreaza prima harta a aurorelor de pe Marte

Astronomii elaboreaza prima harta a aurorelor de  pe Marte
Publicat: 24.11.2008
Astronomii au creat cu ajutorul sondei spatiale Mars Express, prima harta a aurorelor de pe Marte. Imaginile luminilor ultraviolete sunt localizate in apropierea campurilor magnetice generate de rocile de pe Marte. Producerea aurorelor ridica un numar mare de intrebari legate de modul in care planeta interactioneza cu particulele continute de vantul solar, anunta Science Daily.

Aurorele de pe Mare au fost observate prima oara in 2004, cu ajutorul unui spectometru infrarosu aflat la bordul sondei Mars Express. Prin intermediul fenomenului, astronomii pot investiga compozitia si structura atmosferei Planetei Rosii. Pana in prezent, au fost descrise 9 manifestari noi ale aurorei, ceea ce le-a permis oamenilor de stiinta sa elaboreze o prima harta a acestui tip de activitati pe Marte. Cercetatorii au descoperit ca  luminile sunt localizate in apropierea regiunilor in care campul magnetic este mai puternic. In aceleasi zone au fost masurate anterior cantitati mai ridicate ale electronilor, ceea ce sugereaza ca activitatile magnetice ajuta la crearea aurorei.

Activitatea magnetica de pe Marte este diferita fata de cea de pe alte planete din sistemul solar. Aici, mici cantitati de magnetism sunt generate in zonele stancoase ale suprafetei, ele insele magnetice. Prin urmare, Planeta Rosie are zone de tipul polilor magnetici raspandite pe toata suprafata. Aurorele sunt produse ca urmare a interactiunii dintre particulele incarcate, purtate de vantul solar, si moleculele din atmosfera, insa modul in care electronii sunt accelerati indeajuns de tare pentru a produce aurorele ramane inca un mister pentru oamenii de stiinta.