Home » D:News » Insectele comunica prin intermediul plantelor

Insectele comunica prin intermediul plantelor

Nicu Parlog 12.03.2008
Insectele comunica prin intermediul plantelor
Biologul olandez Roxina Soler si colegii sai de la Organizatia Olandeza de Cercetare Stiintifica au descoperit ca insectele din subteran si cele de la suprafata pot comunica intre ele, folosind plantele ca pe niste sisteme de emisie-receptie

Insectele care traiesc sub pamant emit semnale chimice de avertizare prin frunzele plantelor, indicand insectelor de pe sol ce vegetale sunt “ocupate”. Insectele mancatoare de frunze de la suprafata prefera sa consume plantele care nu au fost deja “abordate” de insectele din subteran, mancatoare de radacini. Mesajele transmise in acest fel le permit insectelor din medii diferite sa se evite reciproc, deoarece, in mod constient, ele nu concureaza pentru aceeasi rezerva de hrana. S-a descoperit de-a lungul anilor ca diversele tipuri de insecte supraterane se dezvolta mai greu daca se hranesc cu plante care sunt in acelasi timp digerate de rezidenti subterani si viceversa. Se pare ca un mecanism format prin selectie naturala le permite insectelor de suprafata si de subsol sa se detecteze unele pe altele, pentru a evita o competitie ce nu ar aduce beneficii niciuneia. Prin intermediul “liniilor telefonice verzi”, insectele din subteran pot comunica, de asemenea, cu o terta parte, dusmanul natural al omizilor. Viespile parazite isi depun ouale in interiorul insectelor de la suprafata. Viespile profita de asemenea de pe urma semnalelor volatile emise de frunze, deoarece acestea le indica unde pot gasi o gazda buna pentru a-si depune larvele. Comunicarea dintre insectele din subteran si cele de la suprafata a fost studiata numai in cateva sisteme biologice si nu este inca pe deplin cunoscuta raspandirea acestui fenomen in lumea vie.

Sursa: DailyGalaxy