Home » D:News » Cum se orienteaza somonii ?

Cum se orienteaza somonii ?

Publicat: 04.12.2008
Migratia somonilor reprezinta unul dintre misterele naturii care sunt pe cale de a fi elucidate de cercetatorii Universitatii North Carolina. Acestia au lansat recent o noua teorie care propune explicarea modalitatilor prin care acesti pesti migratori din familia pastravilor isi gasesc de fiecare data drumul in amontele raurilor de unde au migrat in oceane.

Somonii, alaturi de unele specii de broaste testoase marine, calatoresc pe distante mari de la locul unde au eclozat, reusind sa se intoarca cu exactitate in acelasi spatii pentru a se reproduce, atunci cand ating maturitatea. Modalitatea in care astfel de pesti si reptile reusesc sa-si regasesca cu exactitate traseul strabatut in in primele luni de viata, a fost unul dintre misterele care au tulburat generatii intregi de naturalisti.

Unele specii de testoase migreaza zeci de mii de kilometri de-a lungul apelor oceanelor, pentru a se reintoarce pe exact aceleasi plaje pe care le-au parasit in urma cu 10 ani .
Imediat ce au eclozat in rauri cu apa dulce, somonii calatoresc, la randul lor, mii de kilometrii in ocean, pentru a se intoarce in aceleasi rauri, cativa ani mai tarziu.
Studiul recent afirma ca somonii si testoasele se folosesc de particularitatile campului magnetic al Terrei, reusind pe acesta cale sa-si imprinteze  drumul spre casa.
Campul magnetic  variaza semnificativ de-a lungul globului terestru, fiecare regiune avand tiparul sau magnetic distinct.
Teoria este o descoperire majora a naturalistilor si ecologistilor care vor putea sa-si uneasca eforturile pe viitor pentru a putea sa monitorizeze zonele cu pericole pentru somoni situate de-a lungul rutelor de migratie.

Sursa : Daily Mail