Home » D:News » Lipsa de oxigen va transforma oceanul planetar intr-un cimitir mlastinos

Lipsa de oxigen va transforma oceanul planetar intr-un cimitir mlastinos

Publicat: 10.02.2009
Conform declaratiilor cercetatorului Gary Schaffer, de la institutul danez Niels Bohr, pe baza modelului de evolutie a ecositemului planetar elaborat de echipa sa, pestii si mamiferele acvatice vor deveni primele victime ale crizei de oxigen care ameninta Pamantul.

Oamenii de stiinta prezic disparitia mai multor vietati oceanice, pe masura ce alterarea echilibrului biologic va declansa o catastrofa globala. Milioane de animale marine moarte vor acoperi suprafetele marilor si numai creaturile minuscule si organismele vegetale vor supravietui in adancurile oceanice. Cercetatorii si-au bazat estimarile pe analizarea schimbarilor atmosferice, oceanice, tectonice si biosferice suferite de Pamant din anul 1756 si pana astazi. Doua secole si jumatate de industrializare au afectat intr-o proportie uriasa mediul, incalzirea globala si concentratia ridicata de dioxid de carbon din atmosfera afectand si resursele acvatice ale planetei. Pentru ca nivelul de oxigen din oceane a scazut drastic in ultimii ani, formele de viata marine superioare vor alcatui primul grup pe lista de specii decedate. Reducerea cantitatii de oxigen din oceane va ucide pestii si mamiferele marine in prima instanta. Caracatitele, crabii si scoicile vor disparea apoi. Buretii si coralii vor suferi schimbari majore, deoarece speciile lor isi vor dizolva scheletele. Fitoplanctonul si planctonul animal de la suprafata ocenelor vor absorbi nitrogenul in apa. Ca rezultat, biomasa planctonului va cunoaste o sporire uriasa, transformand oceanul intr-o uriasa mlastina. Primele vestigii ale dezastrului iminent se pot observa deja in apele mici de coasta, contaminate cu fertilizatori agricoli. Aceste zone sunt practic moarte, nemaifiind populate nici macar de crabi sau scoici. Zonele moarte vor continua sa-si extinda suprafetele pe parcursul urmatorilor ani, daca omenirea nu va lua masuri pentru a controla activitatile industriale.

Sursa: Pravda